Ja okej, men har ju Handelsbankens GI småbolag som alternativ, fast är den lite för hög i avgift trots allt eller är det försumbart när det ändå inte är så stor del av det totala sparandet?
Håller med om att den är dyr. Skulle nog ta en svensk indexfond istället som jag skrev Plus mikrobolag.
Undra varför så många verkar äga den då den är lite dyrare och alla ändå pratar om att just avgiften spelar så stor roll för sparandet ![]()
Många vill fokusera på maximal diversifiering och så globalt som möjligt så man anser att kostnaden är värt det då det ä då rör sig om en ganska liten del av portföljen. För mig är det viktigast att avgiften för totala portföljen är låg. Men några enskilda fonder kan ibland vara dyrare.
Okej förstår, tack för goda råd!
Ja jag får klura lite, men då kanske AMF ryker trots allt, väntar ett tag på om några fler har ytterligare att tillägga ![]()
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men här kommer trefunderingar.
Det viktigaste är ATT DU SPARAR I INDEXFONDER ÖVERHUVUDTAGET! Visst är det bra att tänka ett snäpp till, men fördelningen av indexfonder kommer bara att förändra avkastningen näst intill marginellt.
Min nästa fundering. Två globala indexfonder. I min värld fullkommligt meningslöst. Här kan vi prata om marginell avkastning.
Att hålla på med mängder av fonder. Också näst intill meningslöst, med marginell effekt, som du dessutom inte vet om den blir positiv eller negativ.
Jag kanske är lite väl drastisk, men står för mina synpunkter.
Själv kör jag med två “lågprisare”, en global indexfond ich Spiltan Investmentbolagsfond.
Tack för svar Nestor!
Sedan tråden skapades sitter jag idag med en portfölj på Avanza med följande fördelning, så firar väl snart 6 månader som Avanzian ![]()
Anledningen till att jag delade 2 globalfonder var för jag inte kunde välja vilken, så blev båda
Sen likaså med de där ESG som LF handlade om men ville samtidigt ha kvar den.
Är detta dåligt eller kan jag ligga kvar som jag gör, eller ska jag flytta över och bara ha en Global ändå? Eller istället för att flytta över, ska en av dem isf bara få ligga kvar utan att fortsätta månadsspara i den?
För övrigt har AMF Småbolag gått rätt skit. Annars är det typ detta jag har blivit rådgiven gällande fondval.
Ska tilläggas att jag månadssparar 8000:- i dessa fonder, samna summa går också in i LYSA 100/0 varje månad.
Tack själv. Samtidigt är detta mina personliga åsikter. Vad som är rätt eller fel vet ingen förrän efteråt, och då är det för sent…
Hur du gör med globalfonderna avgör du själv. Själv hade jag satsat på LF eftersom jag föredrar enkelhet, men Avanza kan ju faktiskt gå någon tiondel bättre eller sämre på både lång och kort sikt.
Jag startade med 6 olika foner för att maxa min spridning. Dock så var jag inne och pillade och analyserade för mycket. Jag vill vara passiv och och stabil.
Så nu är jag nere på 2st.
90% Avanza Global
10% Avanza EM
Kommer nog rulla vidare på denna split om inte avgifterna drar iväg eller om jag hittar en bättre EM fond till väsentligt lägre avgift.
Jag är inte någon expert, men jag tror också på det här. En eller två globala indexfonder torde vara breda nog att man inte behöver lägga till en massa annat och därmed öka risken för att man börjar göra egna småjusteringar titt som tätt.
Glöm inte att fundera över syftet med ditt sparande dvs vad pengarna ska användas till, hur lång tid det är tills du vill kunna använda pengarna och hur mentalt tålig du är för större värdeminskningar längs vägen.
Inte förrän det är utrett vet du om du bör spara i fonder öht.
Helt sant, men min sparhorisont är väl till min pension egentligen, dvs 25 år. Så det är så jag tänker med det
Just nu ligger totalt ca 700.000 på Avanza och Lysa och tanken är att jag ska fortsätta med 192.000 i sparande på dem fördelat varje år.
Man får hoppas på att det blir bra så.
Men en sak jag skulle vilja ha svar på
Om man ska gå ner och ta bort fonder eller satsa på månadssparandet i andra
Är det bättre att ha kvar dem och bara sluta spara i dem, eller ska man sälja allt i dem och lägga dem i tex globalfonderna?
Ligger allt i ISK kostar det ju inget skattemässigt minska fondantalet. Skall du behålla de gamla fonderna och eventuellt utöka antalet får du ju det ännu mera svåröverskådligt.
Ja ISK konto på Avanza ligger dem i.
Jag vet inte, men de känns på något sätt bra att ha båda Avanza Global och LF Global som delar den största potten, är säkert ensam om att tänka så men
Jag kör nog vidare på det jag valt från början, viktigast är väl att största delen ligger i Global fonder, 80%. Sen att AMF Småbolag gått lite sämre får vara, är bara 5% i så får nog ligga kvar.
Möjligen om man skulle byta den mot Handelsbankem GI Småbolag, men den är också dyrare ser de ut som så vet inte vad som är bäst just gällande småbolagsfonderna iof, värt att byta?