Vilka aktivt förvaltade fonder hade du valt om du var tvungen?

Jajamen :ok_hand:.

1 gillning

Fonden har funnits sedan 1983, Kristofer Barrett har förvaltat den sedan våren 2020, alltså drygt 3,5 år av 40.
Jag själv har haft fonden sedan 1998.
Antingen tror du på fonden och indexet den “följer” eller själva förvaltaren.
Köpte du endast pga förvaltaren, ja då kanske du ska sälja och följa efter honom till London och fonden eller fonderna han ska driva.
Jag köpte fonden och inte förvaltaren.

Samma här.

Du får inte läsa så slarvigt.

Under Spiltans Investmentbolagsfond står det (Jag citerar ordagrant) Fonden är ett bra ALTERNATIV till att placera i en traditionell indexfond.

Jag har valt att skriva ordet alternativ i versaler, så att budskapet går fram.

Följer du dessutom mitt råd att gå in och titta på fondens innehav, så upptäckter du rätt snart att mina uppgifter stämmer.

3 gillningar

Med en pistol mot tinningen :joy:

• 80% AMF aktiefond global (gått ungefär som LF global men högre risk pga färre innehav)
  • 20% Spiltan Investmentbolag

Om fonder som investerar enligt Black Litterman-modellen kan anses vara (delvis) aktiva så väljer jag utan tvekan någon av Avanza Auto-fonderna.

Vill sticka in med att vill man testa lite aktiva är det plötsligt extra relevant att kika på ha dem på t.ex. SAVR eller liknande plattform med lite avgiftsrabatter. Ibland är halva avgiften kapad rakt av.

Tycker Spiltan inte riktigt kvalar in… men jag hade faktiskt kört på Coeli-grabbarnas fond Coeli Global. Det är ju faktiskt en av få aktiva fonder som jag faktiskt äger…

Klippt från Spiltan:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en specialfond som i huvudsak placerar i en koncentrerad portfölj av svenska investmentbolag samt bolag med investmentbolagskaraktär, inklusive konglomerat. Fonden är ett bra alternativ till att investera i en traditionell indexfond. Förvaltningen är passiv vilket möjliggör en mycket låg avgift.

Samma här. AMF Aktiefond Global, AMF Aktiefond Nordamerika.
För att jag är tvungen i min TJP.

EDIT: och jo, även jag har lite Spiltan aktief. Investmentbolag… (erkänner)

Verkar som om Nestor inte läste hela… :wink:

Ni har säkert båda rätt. Nu döper vi om Spiltans fond till Schrödingers fond. Både passiv och aktiv förvaltad på samma gång. :grin:

2 gillningar

Det är ju denna text som jag citerar. Det står ju i klartext att det är ett alternativ till en indexfond, inte att det är en indexfond.

Om du gör som jag föreslår, går in och tittar på innehaven så ser du också att det inte är en indexfond.

Anser Spiltan att man numera har en passiv förvaltning av fonden bådar inte detta gott…

Jag är beredd att hålla med. Fonden har små likheter med hur den såg ut en gång i tiden när den startades.

Samtidigt tycker jag att den fortfarande platsar i lekhinken.

1 gillning

Fast frågan var inte om det är en indexfond eller inte. Frågan var om förvaltningen var aktiv eller passiv.

1 gillning

Vad Spiltan än skriver så är den inte passiv.

Jag har följt fonden från start. I början var det en ren investmentbolagsfond. Sedan smög man in ICA av alla bolag. Därefter tog det fart… Numera dräller det av andra bolag.

Jag kan inte med allra bästa vilja i världen påstå att detta är passivt förvaltad fond. I min värld har Spiltan ändrat fonden på ett väldigt påtagligt sätt.

Så ja, jag tycker du har rätt. Det står fel på Spiltans hemsida.

1 gillning

Det är synd att ICA köptes ut. Hade varit ett fint bidrag till portföljen senaste åren. Tror jag.

Jag har Spiltans fond i min portfölj så den får så klart plats. Utöver den så det enda andra jag har i mina TJP, förutom globala och svenska indexfonder, är småbolagsfonder. Nu när jag lyft min ITP till Swedbank så får jag deras svenska småbolagsfond för under 0.3%. Exempelvis.

1 gillning

Handelsbanken AstraZeneca. Låg avgift, fin historik

Dessa vågar jag mig på som “buy-and-forget” i större skala och inte bara i lekhinken, som komplement/alternativ till breda indexfonder:

• Robur Globalfond A
  • Spiltan Investmentbolag (inte aktivt förvaltad dock…)

Robur Globalfond I är ej för privatpersoner, förutom möjligen i PPM?

Jag har den i min tjänstepension :slight_smile:

1 gillning

Spiltan Aktiefond Stabil och deras småbolagsfond och eventuellt Småland. Småbolagsfonden och stabil har funnits i Ppm vid tillfällen men aldrig testat Småland. Man ska aldrig säga aldrig :smile: