Går också att köpa hos Swedbank.
Som ett alternativ till passiv globalfond så tycker jag Spets A är ett intressant val. Dock relativt nystartad (start juni 2020). ![]()
Gillar inte avgiftsmodellen de har.
I en ideal värld är den inte helt tokig, men vi lever inte i en ideal värld.
Sant. Hade den en kortare period när den var nystartad. Borde dock behållit den längre (istället för mycket annat skräp som passerat portföljen senaste åren….).
Vi får väl se om den finns kvar tillräckligt länge för att åtminstone kunna se 10 års historik.
Robur Technology har gått upp 50% senaste året.
Jag kollade närmare på vad Spiltan eg skriver om denna “specialfond” Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Och de hävdar envist att den är passivt förvaltad, men det är VÄLDIGT svårt att förstå vad f-n de menar med det. Vad är deras definition av begreppet “passiv”?
Referens: Spiltan Fonder Informationsbroschyr
Det här stycket t.ex. (s 57):
“Fondens aktivitetsgrad Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en passivt förvaltad specialfond med en koncentrerad portfölj av svenska investmentbolag samt bolag med investmentbolagskaraktär, inklusive konglomerat.
Ett aktivt urval av Fondens innehav har gjorts varefter Fonden förvaltas passivt. Förvaltningen syftar till att återspegla Fondens långsiktiga placeringsinriktning samt att överträffa avkastningen för Fondens jämförelseindex.
Fondens jämförelseindex är Stockholmsbörsens index SIXPRX. Detta index är relevant för Fonden då det återspeglar Fondens långsiktiga placeringsinriktning med avseende på tillgångsslag och geografisk marknad.”
Vad ska man tro om det? Oklart.
Det är Erik Brändström som är ansvarig förvaltare, men eftersom han inte gör nåt… (passiv) så är förvaltar han inget egentligen, eller…? Jag kan inte direkt begripa ur den texten vad det är Erik B inte gör, som leder till att hans förvaltning är passiv. Nån annan?
Avgiften är förvisso låg, 0.2%. Så spec mycket gör han väl inte då, Erik
![]()
Sen har vi deras andra liknande som inte är en “specialfond” utan en aktiefond.
Spiltan Globalfond Investmentbolag. Som inte heller har bara investmentbolag i sig utan även div stora “konglomerat” och annat. Se s 68-69 i ovan PDF. Även den påstås vara passivt förvaltad (av Jörgen Wämlöv) men han gör tydligen en del mer ity att avgiften är hela 0.5%. Låter som väldigt dyr för en passivt förvaltad fond, det…
PS. Jag instämmer med @Jbl här faktiskt, dessa är Schrödinger’s Aktie-/Globalfond Investmentbolag för det tycks vara aktivt och passivt förvaltat samtidigt
Ja, att välja ut ett antal aktier och sedan sitta passiv verkar i min värld vara helt vansinnigt. Vad händer om någon av aktierna inte motsvarar förväntningarna?
Tack och lov gör Spiltan inte detta i praktiken. Innehavet i investmentbolagsfonden skiljer sig ju numera radikalt mot hur det så ut när fonden startades.
OK. Du som följt denna fond länge (>10 år som jag förstod det) lär ju veta. Men det innebär att dessa Spiltan Aktie-/Globalfond Investmentbolag är “lite aktivt förvaltade”. Vilket är rimligt från beskrivningarna i deras info PDF och vad avgiften är (0.20% och 0.50% resp).
Jag gillar inte att de här filurerna använder ordet “passiv” på ett missbrukande sätt. Vad får jag egentligen för pengarna? Oklart. När jag sen beaktar bifogade graf, så har åtm jag en slutsats klar… om den här fonden inte ens under Covid-19 och “super-lågränte-perioden” kunde slå ett vettigt jämförelseindex, när kan den då det? Att det skulle finnas nån slags “hedge” i den här fonden mot nedgångar är helt orealistiskt med tanke på vad den äger. Och grafen talar sitt tydliga språk.
(Nä, har ej hittat nån motsv graf för Spiltan Aktiefond Investmentbolag, alltså den “svenska” marknaden. Specialfonden.)

Tog det här från Avanza.
Jämfört med OMXSGI. Vet inte om det är rätt index att jämföra med?
Globalfonden är jag totalt ointresserad av… Däremot lyckades ju Spiltan Investmentbolagsfond extremt bra under väldigt många år, och är väl fortfarande ok.
Tajmingen för starten var exepionellt bra, höga substansrabatter och en börs på väg uppåt. Svårare idag.
Äger tre fonder som är mer eller mindre aktiva, även om dom riktar in sig på systematisk risk och inte primärt att generera alfa:
Captor Iris
Danske invest globala realräntor
Lynx Dynamic
Min aktiva fondportfölj består av:
- Spiltan Aktiefond Småland
- AMF Aktiefond Småbolag
- Coeli Global Selektiv
- AuAg Precious Green
- Proethos
- Storebrand Global Solutions
Vad säger du!?
Jag googlade en snabbis och tittade på AMFs hemsida men såg ingen info om detta, varför?
Tror du inte personen menar att hen avvecklar den från sin portfölj? ![]()
Aha, så är det såklart…
Blev lite stressad först, orolig att jag skulle behöva pilla
Den har ju gått dåligt på sistone så det vore ett dåligt tillfälle att tvingas sälja av tycker jag, jag tolkar det som att konjunkturen slagit hårt mot småbolag snarare än att fonden är dålig.
Bara här på RikaTillsammans blir vi upprörda över en ”falsk passiv” fond som egentligen är aktivt förvaltad. Annars brukar det ju vara tvärtom… ![]()
Ja, när man dessutom bara betalar för passiv förvaltning.
Hej! Kanske en korkad fråga men som nybörjare har jag en fundering. Ni som investerar i aktivt förvaltade fonder. Har ni det som ”lekhink”?
Eller varför väljer ni det som komplement till global indexfond (om det enligt forskning genererar låg risk och god chans till avkastning) ![]()
Tack för er hjälp!
För mig är det lekhink med bara en liten del av kapitalet. ![]()
Samma här, men även Spiltan (Schrödinger’s…) Aktiefond Investmentbolag (100% Sverige) är “lekhink” för mig. (I princip är allting som är 100% Sverige “lekhink”.)
Nej, det är det inte om man ska vara petig. Men det beror lite på vad man själv tycker är “rätt” jämförelse… Den som rattar Spiltan Aktiefond Investmentbolag (100% sverige) har ‘SIX Portfolio Return Index’ (SIXPRX) som jämförelseindex. SIXPRX
SIXPRX motsvarar Nasdaqs OMXSCAPGI. På Avanza heter det indexet “OMX Stockholm All-Share Cap GI”.
Skillnaden mellan OMXSCAPGI och OMXSGI är bara att det finns vissa begränsningar (“caps”):
- ingen aktie får utgöra mer än 10% av indexvikten,
- bolag som väger 5% eller mer inte får bli mer än 40% tillsammans.
Om Sthlmsbörsen har tillräckligt många bolag med >= 5% av börsvärdet för att tillsammans gå över 40% av totala värdet vet jag inte, men tror inte det. Så begränsning #2 är irrelevant då.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag har klart lyckats slå sitt index över tid (den startades 2011). Det är väl främst under pandemiåren som fonden lyckats springa ifrån index rejält. Tur eller skicklighet…? Eftersom den påstås vara “Passivt förvaltad” för avgiften 0.20%, så är det en s.k. “magisk fond” ![]()
Hursomhelst: jag instämmer med @Nestor att Spiltan Globalfond Investmentbolag är ointressant, medan Spiltan Aktiefond Investmentbolag (100% Sverige) kan vara intressant för “lekhinken”. Vill man leka lite hårdare s.a.s. kan man köpa Investor B också ![]()
Grafen visar att skillnaden mellan OMXSGI och OMXSCAPGI är nära noll sen slutet av 2011 åtm.