Feedback portfölj på Nordea

Hej!

Har i oktober 2020 plockat ut stora delar av mina portföljer då vi kom över ett nytt boende (oplanerat).
priset var helt enkelt för bra för att tacka nej (150m från där vi bor).
Detta gör att barnen nu kan får varsitt rum och min fru ett studierum (förskolelärare om 1,5 år).

iom detta så tog jag ut stora delar av portföljerna för att täcka handpenning och finansiera nya lån.

Vi har nu sålt vår befintliga bostad med bra vinst.

Från Nordea där jag har mina bolån så har jag fått till bra räntor tycker jag (snitt 1,59%) för 85% belåning. Om jag sätter mitt sparande hos dom så får jag ytterliggare 0,35% rabatt på detta under 5års tid.
Detta gör för mig många 100-lappar /månad och jag kommer försöka bygga portföljer hos dom också utöver Avanza, dock saknas det ju en del fonder som vi annars kör med.

så till min fråga, vad tycker ni om följande upplägg för långa portföljen?
SPP aktiefond global: 60%
SPP global solutions: 5%
SPP sverige plus: 5%
Spiltan investmentbloag: 5%
AMF småbolag: 5%
Handelsbanken hållbar energi: 5%
Swedbank robur ny teknik: 5%

Amf räntefond mix: 10%

Vad tänker ni om detta? är det för kladdigt? Jag tycker mig se argument för att alla dessa delar skall finnas i min portfölj, kanske eventuellt ta bort Räntefonden?

Spp aktiefond Global 100%. Det behövs knappast något annat i portföljen :grin::+1:

hehe, din åsikt har jag läst länge på forumet Jacke! :slight_smile:

TIll stor del håller jag med, men jag vill även "nicha"lite mot annat som jag tror på i min egen teori :slight_smile:

1 gillning

Kan vara så. Men om du stoppar in 5% i 6 olika fonder får du automatisk en dyr Spp aktiefond Global. Varför ska du ha en dyr global indexfond med 6 olika nich fonder när du kan få det billigare allt i ett Spp aktiefond Global? Det är helt onödigt extra arbete som tillför knappt något extra värde i portföljen.:grin::+1:. Sedan är det klart så att man ka ha 20st fonder x 5% om man tycker det är roligt med lite extra tilltugg men i slutänden blir det dyrare än allt i en global indexfond.

Precis!

Jag tycker att a) investera allt på en global indexfond eller b) ta en position som avviker från världsindexet på riktigt. Tycker att 3% här, 5% där är bara FOMO hos investerare, för att Spiltan Investmentbolag eller Coeli Global…

Om man t.ex. tror på Spiltan och Coeli, ska hen placera 50% i SPP Global, 25% i bägge Spiltan och Coeli. Inte 90/5/5. Det är mellanmjölk. Och detta forum behöver mera helmjölk, tycker jag.

(NB Helmjölk är troligtvis finlandssvenska, vad är det på riksvenska, konsuptionsmjölk, standardmjölk? Well, you got the point… :smiley: )

1 gillning