Funderingar kring fondportfölj! Feedback uppskattas!

tack för en givande diskussion, det inspirerade mig faktiskt att balansera om portföljen vilket låg på min “att-göra-lista”. Har nu mindre exponering på Sverige, mer globalt och har även lagt till Swedbank robur access asien som komplement till Stilla havet. Här är min nya portfölj:

LF global indexnära: 69%
SEB Hållbar Sverige indexnära 7%
AMF småbolag 7 %
Spiltan investment aktiefond 7%
AMF Stilla havet: 5%
Swedbank Robur Access Asien: 5%

Gällande Sverigeexponering så är denna nu 21% och jämnt fördelat med “alla bolag”, småbolag och investment. Har egentligen inget argument här utan fördelar jämnt och utvärderar om ett år (även om 1 år som utvärderingsperiod som bekant inte säger ngt :slight_smile:

snygg allokering tycker jag!

Grymt att du funderar på en portfölj på långsikt. Alla förslag som innefattar mer än 1 fond leder till att risken förändras över tid. @janbolmeson har skrivit om det och då behöver man vara lite aktiv och ombalansera 1 eller 2 ggr per år för att risken ska vara konstant under de här 20 åren. Kör du fondroboten Lysa så kommer de även inbördes ombalansera även om du väljer 100% aktier. Just nu är fördelningen 80Global och 20%sverige. Men säg att Sverige går superbra 1 år och fördelningen blir 75% Global och 25% Sverige. Då kommer Lysa köpa mer av globalfonden tills den når den planerade jämvikten.

Så länge majoriteten av sparande är Global index fond så är du vinnare hur eller hur. Småbolagsfonderna får ses som mer volatila eftersom tesen är att små bolag kan växa mer än redan stora bolag. Investmentbolagsfonder anser jag inte alls kan korrelera med småbolagsfonderna. Skälet till det är att innehaven som Investmentbolagen äger inte alltid finns att köpa på börsen. Du kommer åt startups och onoterade bolag på det sättet.

Sant, fel av mig… dock kan jag tycka dom följer ungefär samma utveckling på börsen.

Riktigt schysst portfölj! Tänker nog köra på något liknande fördelningsmässigt, men känner mig lite osäker gällande Handelsbanken Globala Småbolag. Jag förstår att det kan vara givande då man på det sättet kommer åt mindre bolag globalt, men tycker att den är aningen dyr (0,70% avgift). Finns det någon annan global småbolagsfond som har en liknande avkastning? Hur betydande är det med en global småbolagsfond? AMF Aktiefond Småbolag tycker jag känns mer förlåtande med en avgift på 0.45%.

Håller på att landa i en nästan precis likadan portfölj som du har gjort.

Tänker så här just nu:

LF global: 67%
SEB Index: 8%
Spiltan 8%
AMF småbolag: 7%
Avanza Emerging Markets: 10%

Tänker dock om jag även ska ha en global småbolagsfond för att få en maximal riskspridning. Dock så är de rätt dyra, Handelsbanken Global småbolag var den billigaste jag hittade med en avgift på 0,7%. Känns lite högt men kanske är värt det? Hur tänkte du med valet av dina Asien/tillväxtfonder? Velar fortfarande mellan Swedbank Robur Access Asien, AMF stilla havet och Avanza Emering markets. Avanza EM ligger dock först på listan just nu avseende den låga avgiften (0,29%). Funderar även på att köra en högre andel Spiltan investmentbolag och kanske sänka SEB eller kanske till och med ta bort den. Spiltan har ju presterat bättre under de senaste åren men kanske är riskfyllt under det långa loppet. Hur tänker du gällande detta?

Hoppar in med en liten parantes:

Om du funderar på att belåna din portfölj och utnyttja Avanzas superlån med 0% ränta bör du byta LF Global Indexnära mot Avanza Global.

Trots den lägre avgiften har Avanzas fond pyttelite sämre avkastning av skattemässiga skäl pga fondens hemvist (Luxemburg). Men det kan vägas upp av superlånet som ju ger en hävstång.

Som någon annan skrev tidigare kan du även spara lite i avgift om du tar PLUS Allabolag ist.f. SEB-fonden.

Tycker du har vettiga förslag allihop.
Tyvärr är väl Handelsbanken GI småbolag den billigaste global-småbolagsfonden.
Håller med om att den är väl dyr.
Kör själv bara 5% i den av denna anledning.

Tack så mycket! Börjar känna att jag har hamnat rätt. Tror jag väntar lite med handelsbanken GI tills vidare, kanske lägger till den i min portfölj framgent! Hur ser din portfölj ut om man får fråga?

1 gillning

Mitt långsiktiga sparande till pension är ungefär.
LF global indexnära 43%
LF tillväxtmrkd indexnära 10%
Swedbank robur access Asien 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag 8%
Plus allabolag Sverige index 8%
Plus småbolag Sverige index 8%
AuAg silver Bullet 6%
AuAg Precis Green 6%

Blir lite udda siffror eftersom jag har de tre sistnämnda på Savr.