Hur breda är globala indexfonder?

Hur breda är egentligen fonder som till exempel LF Global Indexnära som följer “MSCI World Total Net Return”?
Indexet och fonderna följer 1500-1600 värdepapper.
Detta kan jämföras med följande:

• 7-10 bolag i fonderna står för 15%-17% av innehaven (se LF global Indexnära)
  • NYSE innehåller 2400+ bolag
  • OMXS innehåller 300+ bolag
  • Resten av världen innehåller ??? (många bolag)

Blir ju lite “fel” när folk skriver att om du köper en global indexfond så äger du “alla bolag” i världen, när de egentligen endast innehåller 1500-2300 bolag och är långt ifrån alla bolag och över 15% av investeringen är på 7-10 bolag.

Så jag tycker man ska krydda portföljen med lite andra indexfonder som precis som det föreslås i typ-portföljer, till exempel småbolag, home bias, Europa, Asien etc

Här får du svaret :grin: om du följer länken.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.smaspararguiden.se/jour/hur-global-ar-en-globalfond/&ved=2ahUKEwj3-YS7iZj1AhUMkMMKHQswCQ4QFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw0RAMZhnXGCZWxTN6h8gA91

2 gillningar

Nja, den texten berättar om samma sak, men utan siffror. Svårare att relatera till … åtminstone för mig :rofl:

Det blir så när man läser mellan raderna :rofl:. Då får du vända dig til Opti Jonas. Då får du ett annat svar haha. :rofl::joy::+1::tada:. Men då får du betala 0,85 -0.90% i avg om du ska bli helt nöjd :+1::grin:. Allt har sitt pris,även bredare riskspridning. Det börjar från 0% i avg gratis Sveriges fonder upp till 1% vissa fondrobotar :grin::+1:. Sedan får man välja vad man är berädd att betala :grin::tada::+1:.
Ps. Tänk på att det är sällan värt med dyra försäkringar. Inte så ofta man får tillbaks pengarna.:grin::+1:

1 gillning

1500 innehav är bra mycket mer än snitt-investeraren som typ har 10 aktier.

• Småbolag, jag håller med, det är därför t.ex. Rikatillsammans-portföljen rekommenderar 10% i Handelsbanken Gl Småbolag (ett index med +3000 innehav).

• Europa, det är redan marknadsviktat i LF Global Indexnära. Jag skulle personligen tycka att det är konstigt att övervikta mot en viss kontinent bara för att man inte är nöjd med storleken i MSCI:s index.

• Home bias, jag håller med, det är därför Rikatillsammans-portföljen har 10% Sverige. Fondrobotar har också övervikt mot Sverige, t.ex. Lysa har 20% Sverige.

• Asien, jag håller med, det är därför Rikatillsammans-portföljen har 10% tillväxtmarknader. Ett alternativ är en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader, t.ex. SPP Aktiefond Global.

Betala mer och du får fler innehav. Upp till var och en att bestämma vad som är lagomt.

Avgift Produkt Diversifiering
0% Nordnet Indexfond Sverige ~90 svenska bolag
0.2% Länsförsäkringar Global Indexnära MSCI World (~1500 bolag)
0.31% SPP Aktiefond Global MSCI ACWI (~2000 bolag)
≤0.34% Lysa Bred >6000 bolag
~0.9% Opti ~9000 bolag (ref)
3 gillningar

Att välja en global indexfond med 1500 bolag är nog bättre för de flesta som bara kör med 1-10st enskilda aktier och underpresterar index år efter år…

Men vill man ha ännu mer marknadsviktat så lägger man till Småbolag och tillväxtmarknader.

Vill man dessutom ha home bias så får man lägga till Sverige.