Hur breda är egentligen fonder som till exempel LF Global Indexnära som följer “MSCI World Total Net Return”?
Indexet och fonderna följer 1500-1600 värdepapper.
Detta kan jämföras med följande:
7-10 bolag i fonderna står för 15%-17% av innehaven (se LF global Indexnära)
NYSE innehåller 2400+ bolag
OMXS innehåller 300+ bolag
Resten av världen innehåller ??? (många bolag)
Blir ju lite “fel” när folk skriver att om du köper en global indexfond så äger du “alla bolag” i världen, när de egentligen endast innehåller 1500-2300 bolag och är långt ifrån alla bolag och över 15% av investeringen är på 7-10 bolag.
Så jag tycker man ska krydda portföljen med lite andra indexfonder som precis som det föreslås i typ-portföljer, till exempel småbolag, home bias, Europa, Asien etc
Det blir så när man läser mellan raderna . Då får du vända dig til Opti Jonas. Då får du ett annat svar haha. . Men då får du betala 0,85 -0.90% i avg om du ska bli helt nöjd . Allt har sitt pris,även bredare riskspridning. Det börjar från 0% i avg gratis Sveriges fonder upp till 1% vissa fondrobotar . Sedan får man välja vad man är berädd att betala .
Ps. Tänk på att det är sällan värt med dyra försäkringar. Inte så ofta man får tillbaks pengarna.
Europa, det är redan marknadsviktat i LF Global Indexnära. Jag skulle personligen tycka att det är konstigt att övervikta mot en viss kontinent bara för att man inte är nöjd med storleken i MSCI:s index.
Home bias, jag håller med, det är därför Rikatillsammans-portföljen har 10% Sverige. Fondrobotar har också övervikt mot Sverige, t.ex. Lysa har 20% Sverige.
Asien, jag håller med, det är därför Rikatillsammans-portföljen har 10% tillväxtmarknader. Ett alternativ är en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader, t.ex. SPP Aktiefond Global.
Betala mer och du får fler innehav. Upp till var och en att bestämma vad som är lagomt.