Hej alla, åsikter om denna fondportfölj

Hej alla! Ny på börsen, har lång sparhorisont och skulle vilja höra era åsikter kring denna fondportfölj.

1 gillning

Hej! Tack för ditt svar, strategi och strategi… ville vara bred, och anser själv att jag har ganska många fonder… är ny på börsen, vad hade du gjort i min sits om du hade agerat?

Jag tycker fördelningen kan förenklas och bli mer koncentrerad till färre fonder. Jag skulle rekommendera att sälja av några av de befintliga fonderna och istället göra om fördelningen till följande:

• Länsförsäkringar Global Index – 80%
    En bred global indexfond för att ge en stabil exponering mot aktiemarknader världen över.

• Spiltan Aktiefond Investmentbolag – 10%
    En fond som fokuserar på svenska investmentbolag, vilket ger exponering mot flera starka svenska företag.

• DNB Global Emerging Markets Index S – 10%
    En kostnadseffektiv fond med bred exponering mot tillväxtmarknader, främst i Asien.

Denna fördelning håller det enkelt med tre fonder som ger bra spridning globalt, samtidigt som den har fokus på svenska bolag och tillväxtmarknader.

Och vill man ha ytterligare bredd kan man lägga till Handelsbanken globala småbolag index som en fjärde fond, mer behövs inte. Med globala småbolag äger du ännu mer av hela marknaden och har fin bredd.

Avgiften är lite högre än vanlig index på 0.67%, men lägg 10% i den, tillväxtmarknader och 5-10% i Spiltan aktiefond, resten global Index.

Ex:
LF Global 75%
DNB Emerging 10%
Handelsbanken Globala Småbolag 10%
Spiltan Aktiefond 5%

Swedbank Technology kan du hålla kvar om du vill, men bör betraktas som lekfond då den har högre volatilitet, max 10% i den hade jag haft om jag ville behålla.

Precis, att avvika från marknaden är att ta ett bet an en specifik fond/sektor ska prestera bättre än vad just marknaden säger.

Det går att lägga sig väldigt nära marknadsvikten även om man kör flera fonder såsom global index, tillväxt, globala småbolag beroende på hur man viktar dem.

Enklaste om man är osäker är t.ex Storebrand Global All Countries som även har med Tillväxtmarknader. Dock är väl inte globala småbolag med i den.

80% global index, 10% globala tillväxtmarknader, 10% globala småbolag bör hamna hyfsat nära marknadsvikt hur som helst.

1 gillning