Är en kille på 17 år som just nu går gymnasiet. Har investerat i ca 3 år men de har gått dåligt då jag bara har investerat i random aktier typ. Jag undrar nu om detta (se bild) vore ett bra upplägg för investering? Kan just nu investera ca 1000kr i månaden, kommer bli mer framöver då jag får extrajobb snart. Är detta en bra strategi eller är det bara att lägga allt i en globalfond (länsförs global index?) Min sparhorisont är tills jag flyttar hemifrån och då köper bostad(5-8 år) och tänker investera resten av mitt liv.
Jag är riktigt imponerande av att du har kommit igång så här tidigt i livet! Du kommer kunna skratta hela vägen till banken när du blir äldre om du håller i. Grymt!
Tyvärr kan jag inte spola tillbaka tiden och ge mig själv samma goda start och försprång…
Men med det sagt så skulle jag rekommendera att Börja Här och HÄR
Angånde ditt portföljförslag så har jag sett sämre. Min första spontana tanke är att jag personligen tycker det blir för mycket Sverige. Jag förespråkar oftast en bredare portfölj med majoriteten i global indexfond. Men det är absolut en portfölj som får anses helt okej och kommer förmodligen fungera mycket bra på lång sikt.
Forskningen säger “köp hela höstacken” (alla bolag, i alla länder, i alla storlekar, i alla branscher, i enighet med den marknadsvikt som respektive bolag har av den totala börsen.) Detta för att få högst riskjusterad avkastning. Ens portfölj bör således se ut som denna https://marketcaps.site/ där sverige står för c.a 1%.
Alternativt kan du köra fondrobot som Lysa där du får fler innehav dock 20% home-bias och högre avgift men mindre att hålla koll på då du slipper köpa enstaka fonder. Eller Opti som även har fler innehav men ännu högre avgift.
Jag har alla dom men i lite andra % satser.
global ca 70%, olika globala fonder (varför inte, dom går lite olika bra och är lite olika ), ca 15% sverige och 15% japan, teknik och nordamerika. Kommer ev att lägga om till lite mer Sverige. Jag har helt valt bort tillväxtmarknad förutom de som ingår i 2 globala jag har. Har även valt bort småbolag. Jag tycker personligen att både tillväxt och småbolag ger för dålig avkastning. RT ger råd/rekommenderar att ha det i sin portfölj. Kul att du börjat så tidigt! Lycka till!