Hur borde jag investera?

Hej!

Är en kille på 17 år som just nu går gymnasiet. Har investerat i ca 3 år men de har gått dåligt då jag bara har investerat i random aktier typ. Jag undrar nu om detta (se bild) vore ett bra upplägg för investering? Kan just nu investera ca 1000kr i månaden, kommer bli mer framöver då jag får extrajobb snart. Är detta en bra strategi eller är det bara att lägga allt i en globalfond (länsförs global index?) Min sparhorisont är tills jag flyttar hemifrån och då köper bostad(5-8 år) och tänker investera resten av mitt liv.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag är riktigt imponerande av att du har kommit igång så här tidigt i livet! Du kommer kunna skratta hela vägen till banken när du blir äldre om du håller i. Grymt! :muscle:

Tyvärr kan jag inte spola tillbaka tiden och ge mig själv samma goda start och försprång…

Men med det sagt så skulle jag rekommendera att Börja Här och HÄR :slight_smile:

Angånde ditt portföljförslag så har jag sett sämre. Min första spontana tanke är att jag personligen tycker det blir för mycket Sverige. Jag förespråkar oftast en bredare portfölj med majoriteten i global indexfond. Men det är absolut en portfölj som får anses helt okej och kommer förmodligen fungera mycket bra på lång sikt. :slight_smile:

4 gillningar

Forskningen säger “köp hela höstacken” (alla bolag, i alla länder, i alla storlekar, i alla branscher, i enighet med den marknadsvikt som respektive bolag har av den totala börsen.) Detta för att få högst riskjusterad avkastning. Ens portfölj bör således se ut som denna https://marketcaps.site/ där sverige står för c.a 1%.

Finns fler alternativ men så skulle och har jag lagt upp det för att få c.a 4800~5000 innehav marknadsviktade till låga avgifter.

Finns de som även gillar att ha med home-bias men det är omdiskuterat och du kan läsa mer om det här Home-bias och övervikt mot Sverige | Samanställning med argument för och emot

Alternativt kan du köra fondrobot som Lysa där du får fler innehav dock 20% home-bias och högre avgift men mindre att hålla koll på då du slipper köpa enstaka fonder. Eller Opti som även har fler innehav men ännu högre avgift.

2 gillningar

Grattis och grymt jobbat att komma igång så tidigt i livet. Det må ha gått lite dåligt med enskilda aktier, men se det som en läropeng :blush:

Mitt tips är automatiskt månadssparande i global indexfond typ Lysa och bo hemma så länge som är möjligt :moneybag::moneybag::moneybag:

4 gillningar

Jag har alla dom men i lite andra % satser.
global ca 70%, olika globala fonder (varför inte, dom går lite olika bra och är lite olika ), ca 15% sverige och 15% japan, teknik och nordamerika. Kommer ev att lägga om till lite mer Sverige. Jag har helt valt bort tillväxtmarknad förutom de som ingår i 2 globala jag har. Har även valt bort småbolag. Jag tycker personligen att både tillväxt och småbolag ger för dålig avkastning. RT ger råd/rekommenderar att ha det i sin portfölj. Kul att du börjat så tidigt! Lycka till!

Kör på lysa :smiley: