hej jag undra vad ni vet om denna jag bytte tydligen till denna
SPP Global Multifactor
hej jag undra vad ni vet om denna jag bytte tydligen till denna
SPP Global Multifactor
Du kan väl börja med varför du har valt just denna fond om du vill ha feedback. Vad har du mer för innehav?
Vet inte mycket om den, men kan konstatera att den är dyrare och har avkastat sämre än indexfond i samma kategori sen start.
SPP Global Multifactor Plus är faktorfond som i sina placeringar använder en modellbaserad förvaltningsstrategi. Den kvantitativa modellen syftar till att identifiera bolag enligt en kombination av strategierna värde, storlek, momentum och låg volatilitet. Fonden är bransch- och regionneutral och placerar normalt i 300 - 400 stora och medelstora bolag.
läste detta
har du tips på en bra indexfond
Ja massvis, vilket/vilka index vill du följa?
förlåt såg grafen ok tack
kan man på ett lätt sätt kolla alla indexfonder för att se vilken som har gått bäst
Jag tror inte på den långsiktigt, det är för svårt att bygga bra faktorportföljer som håller över tid i fondformat (efter avgift). Om avgiften är nästan 4 gånger upp mot en global indexfond (typ LF global indexnära). Volatiliteten kan tänkas bli högre också vilket kan göra den svårare att hålla när det stormar lite.
Helt enkelt är de faktorerna så pass små långsiktigt i förhållande till marknadsfaktorn att det inte blir värt avgiften.
ha den kortsiktigt och sen byta är det ditt tips
Att välja indexfond med strategin ”ta den som gått bäst” är tyvärr en rätt osäker och dålig strategi, eftersom det inte är en garant för att den ska fortsätta avkasta bäst, snarare tvärtom. Men om du vill köra på det så är Svenska småbolag kanske något för dig, exempelvis PLUS Mikrobolag Sverige Index är trevlig!
Mitt tips är att inte investera i aktier kortsiktigt alls. Så jag hade inte haft den fonden.
ok skall kolla på den är den fonden bra långsiktigt eller har du ett bra paket med fonder
vad hade du valt är det LF global
Den är bra långsiktigt men har mycket hög risk.
Du kan få min fonduppsättning som jag har mycket pengar i, förvalta den väl:
80% SPP aktiefond Global A
20% Plus Allabolag Sverige
räcker det med 2 fonder
Japp! Täcker in hela världens största bolag och i princip alla bolag på Stockholmsbörsen. Grym helt enkelt!
ok skall kolla på den ock tack för snabba svar är ganska ny på detta försöker läsa så mycket jag kan
Inga problem. Sätt upp automatiskt månadssparande i dom två fonderna bara så kan du logga in igen om 15 år och så glädjas åt att du investerat bättre än 95% av Sveriges befolkning. Superenkelt egentligen…
Är inte detta i princip samma fond som Storebrand Global Multifactor A (noterad i NOK)?
Den har längre historik.