Har börjat strukturera upp mitt sparande enligt hinkmodellen och portföljmallarna. Nu har turen kommit till att få i ordning en mellanriskhink efter nybörjarportföljen.
Söker därför efter fonder till denna, med kriteriet att jag vill investera hållbart/etiskt.
Har tänkt mig en bas av: SPP Global Plus, SPP Tillväxtmarknad Plus & SPP Grön Obligationsfond.
Sedan ev. komplettera med: SPP Sverige Plus (blir det för stor sverigeviktning då obligationsfonden mestadels verkar investera i Sverige?) & RobecoSAM Global Small Cap Eqs B EUR (är det vettigt att få in lite småbolag?).
Vad tycker ni är en vettig fördelning eller har ni kanske några andra fondtips?
Ser tyvärr inte fördelningen av fonderna, så svårt att säga något om det!
Men absolut, för en hållbar portfölj så finns det tyvärr inte så mycket alternativ, så att hålla sig till SPPs fonder kanske är att föredra?
Jan har skrivit en artikel om “Hållbara investeringar”, har du inte läst den så gör det!
Längst ned i artikeln så finns det en lista på lite olika hållbara fonder.
Hej Robin, tack för ditt svar. Ber om ursäkt för otydligheten, har nedan sammanställt mina huvudfrågor.
Vilken av följande fördelningar skulle du föreslå och varför?
SPP Global Plus (50%), SPP Tillväxtmarknad Plus (10%), SPP Grön Obligationsfond (40%).
SPP Global Plus (30%), SPP Sverige Plus (10%), SPP Tillväxtmarknad Plus (10%), RobecoSAM Global Small Cap Eqs B EUR (10%), SPP Grön Obligationsfond (40%).
Ger [SPP Grön Obligationsfond] en fullgod spridning på räntesidan?
Ger [SPP Grön Obligationsfond] redan en viktning mot Svenska marknaden så att [SPP Sverige Plus] ”inte behövs”?
Finns det någon idé i att vikta in småbolag med [RobecoSAM Global Small Cap Eqs B EUR] eller finns det annat man bör vikta in med någon ”rolig/förvaltad” fond?
Jadu, beror såklart på om du vill ha med småbolag eller ej, det år nog något du får bestämma själv.
Du skulle även kunna göra ett till alternativ:
40% Global
10% Sverige
10% Tillväxt
40% Räntefonder
Jag är ingen fantast på räntefonder så kan inte riktigt svara på din fråga om spridningen, däremot tycker jag inte att en obligationsfond kan ersätta en Svensk aktiefond i exponeringsväg. Det är två helt skilda exponeringar.
Core Ny Tekning är en spännande fond med spännande förvaltare, finns lite poddar dom har besökt där dom pratar om sin filosofi och vad fondens mål är. Lyssna på något av dessa och bilda din egen uppfattning!
Tack för ditt svar Robin, det uppskattas! En ytterligare tanke har slagit mig, kanske ett dåligt alternativ, men vill undersöka det.
Vad tror du/ni om att ersätta samtliga aktiefonder med [SPP Global Solutions] som verkar innehålla lite av varje och ha presterat rätt bra? Min tanke grundas i fondens höga hållbarhetskrav och att det i ett sparande på lite kortare sikt som i mellanriskhinken så kanske man bör ligga rätt nära globala marknaden utan viktning?
Spännande fond ändå även om den känns lite dyr på 0.8%.
Men som du säger har den presterat bra även om historisk avkastning inte är någon garanti för framtiden.
Fonden verkar avvika ganska mycket från vanliga globala indexfonder, t.ex har den 33% i USA istället för lite över 60% i vanliga indexfonder som Avanza Global och tittar man på dom största innehaven så syns inte jättarna till på top 10.
Absolut skulle man kunna köra på denna globalfonden som sitt enda innehav, inge problem med riskspridningen eller så.
Däremot ska man bara veta att det är lite dyrare och går inte enligt dom vanliga globala indexerna som MSCI World Index.