För enkel uppdelning?

Hej forumet!

Har läst om portföljuppsättningar för aktiefonder en del här på senaste tiden och har lite funderingar.

En vanlig global indexfond fångar som vi vet alla utvecklade länder, baserat på marknadsvikt av bolag i respektive land. Det som inte fångas är tillväxtmarknader. Jag läste att tillväxtmarknader stod för 14% av globala marknadsvikten per slutet av 2020.

Därför har jag lagt upp mina investeringar enligt följande:

85% LF global indexnära
15% avanza EM

Missar jag något av att hålla det så enkelt? Behöver man göra det mer komplicerat än så? Vilka för- respektive nackdelar finns det av att ha fler fonder?

/Patrick

Nej det behöver inte vara mer avancerat än så :slight_smile:

Vill man ha det ännu enklare så finns SPP aktiefond global som även inkluderar tillväxtmarknaderna.

Sen finns det lika många portföljsteorier som det finns sparare :stuck_out_tongue:

4 gillningar

Nej du har helt rätt, snygg och lätt portfölj! Och som ovan nämnt, SPP Aktiefond Global funkar fintfint om man vill ha allt i 1 fond.

Enda nackdelen med dessa fonder är att dom inte innehåller småbolag, därför brukar vissa här också rekommendera att ha lite Handelsbanken Gl Småbolag.

Tack! Med tanke på era svar så kanske en ännu mer heltäckande fördelning som fortfarande är enkel skulle vara:

90% SPP global
10% Handelsbanken GI småbolag

3 gillningar

Enkel och bra portfölj!

Då är väl den sista frågan om det är värt att skippa diversifiering av småbolag med tanke på den höga avgiften?

Handelsbanken GI småbolag kostar 0.64%…

Finns en egen tråd om den är värd sin avgift eller ej:

Personligen tycker jag 100% SPP i en långsiktig portfölj är fantastiskt bra val. Kör det i alla mina pensionssparanden utom ppm.

1 gillning

Där ser man. Isåfall borde bara SPP global vara det bästa alternativet som är en kombination av bredast, enklast och relativt billigt.

1 gillning

Japp, SPP aktiefond global A. Om något skulle man kunna argumentera för att lägga till en 10-20% Sverigefond.

1 gillning

Jag tror att jag hört argumenten men känner att jag har svårt att ta till mig de. Jag känner mig redan överexponerad mot Sverige med tanke på ägd bostad och arbete här.

Sen tänker jag att man kan argumentera som så att övervikt mot vad som helst är spekulation?