Avgifter och samband Avanza Global VS Länsförsäkringar Global Indexnära

Här är min beräkning:

LF Global Indexnära kostar 0.23%.

Avanza Global kostar 0.08%, men pga skatteregler på utdelningar blir den dyrare. MSCI USA som jag tror USA-delen i MSCI World består av har 1.55% utdelning just nu. USA står för ~68% av Avanza Global. Skatten på amerikanska utdelningar i LF Global Indexnära (och nästan alla andra fonder) är 15%, men 30% i Avanza Global (den är registrerad i Luxemburg som inte har nåt avtal med USA). (1,55%*68%*15%)*100 = 0.16%, d.v.s. man ska addera 0.16% till Avanza Globals kostnad, som därför landar på 0.24% .

Så mina slutsatser är:

• Båda fonderna är jäkligt billiga, och solklara val att ha som bas i ens portfölj. Flyttar jag nånsin ut från Lysa kommer jag säkerligen ha en av dessa två som bas i min egen portfölj.
  • Jag tycker inte Avanza Global ska vara den officiella rekommendationen för att:
    • Den är inte billigare.
    • Den går bara att köpa via Avanza.
    • Sen är frågan om ESG vs icke-ESG. Men trots att det finns ett antal avgiftsnördar här i forumet, så ska man inte glömma bort att Sverige är ett extremt miljömedvetet land. Och jag tror inte den breda massan som RT försöker nå vill betala 0.01% extra, för en fond som bara finns på en enda handelsplattform, för att få en fond helt utan koldioxidmål samtidigt som planeten sakta brinner upp.
5 gillningar