Länsförsäkringar Global Index vs. Avanza Global - Omröstning

Jo men så tänker väldigt många, och väldigt många stora fonder som har esg profil som köper aktier i dessa bolag, vilket leder till att priserna tillslut blir högre än vad aktien fundamentalt är värd, vilket leder till sämre förväntad avkastning. Och vice versa med bolag som inte uppfyller esg kriterierna, kommer få högre förväntad avkastning.

2 gillningar

Svårt. Avanza exkluderar inte marknader som LF, samtidigt har jag förstått att Avanza egentligen är dyrare än LF.

Ja, ca 40kr per år om du har 100 000kr.

Hur kan det vara så, Avanza global har ju lägre avgift?

Om jag ej minns helt fel så beror det på att fonderna betalsr källskatt i olika länder lf global i ett land med lägre källskatt :slight_smile:

Avanza Global är nog billigare än LF numera, de där kalkylerna skedde när avgiften var högre. Om utdelningen är högre kan det se lite annorlunda ut.

Varför är den billigare numera?

Avanza Global har sänkt avgiften. Den var högre tidigare. Mindre utdelningar.

Avanza Global. Billigare och inte så värdegrund som LF blivit.

Vad menar du? Det blir väl visst en sälj och en köporder? Precis som om man skulle köpa direkt man får pengarna. Och när det gäller att byta mellan dessa (och de flesta andra) fonder har det väl ingen som helst nackdel (förutom den lilla tiden man står utanför marknaden). Eller har jag missat nått?

1 gillning

Ja precis, tänkte mest upplysa om att det finns en knapp för att slippa att behöva både först sälja och sen köpa. Då går det antagligen så fort som möjligt också.

Nej det är bara den där nackdelen att stå utanför marknaden någon dag, som du säger. Utom om du av någon anledning skulle få för dig att ta ut pengarna ur ISK också. Då triggar du en onödig skatt när du sätter in pengarna sen.

1 gillning

Äger ingen av fonderna men skulle köra Avanza Global framför Länsförsäkringar Global Index. Detta pga Länsförsäkringars byte av jämförelseindex. Är helt inne på @havsekorre 's linje

1 gillning

Ganska jämnt i röstningen ändå.

Jag är lite orolig för att fler globala fonder så småningom börjar gå efter ESG- och hållbarhet. Eller orolig och orolig - jag är orolig för att byta ifrån LF Global Index till Avanza Global för att de också kanske går över till det indexet.

Vad säger Avanza själva (har vi någon representant här på forumet vi kan tagga @janbolmeson ) ?
Och vad säger @Runnemo ? Ni rekommenderar fortfarande LF Global Index.

1 gillning

Vi har skrivit här Länsförsäkringar tar hem förvaltningen av Global Index – blir det bättre eller sämre? | Småspararguiden.

Sedan ska jag nog också erkänna direkt att vi är mindre intresserade än många här inne i att gräva djupt i exakt vilken billig global indexfond som är bäst. Är det likvärdiga fonder där den ena kostar dubbelt så mycket eller mer tycker jag att det finns ett tydligt svar. När det handlar om en fond som är några punkter dyrare, men har bättre diversifiering finns inget uppenbart svar. Avanza Global är ett jättebra alternativ. Liksom LYSA och en del andra. Själv sitter jag kvar i Avanza Global på mitt största konto. Jag motiverar det med att jag hellre betalar skatt i USA än pengar till Länsförsäkringar, men det handlar också om att jag inte har tyckt att det varit viktigt nog för att flytta pengarna sedan vi för några år sedan upptäckte det här med högre skatt på amerikanska utdelningar och ändrade rekommendation från Avanza Global till Länsförsäkringar Global Index.

5 gillningar

Skulle du kunna delge lite mer detaljer av svaret ni fått från Avanza hur dessa beskattas? Vad jag har lyckats hitta så finns det ett dubbelbeskattningsavtal mellan Luxemburg och USA som borde (?) göra att den Amundi-fonden som Avanza Global matar till enbart betalar 15% källskatt. Annars hur gör jag för att bäst få tag på rätt person på Avanza som kan svara på mina funderingar?

3 gillningar

Hej! Nu har det gått ett helt år sen diskussionen om LF Index Global vs Avanza Global. Ser på Avanzas app att Avanza Global har avgift 0,09% och LF Index Global har 0,22, men det verkar ha gått lite bättre för LF under 2023. Vad rekommenderar ni nu?

Vad gäller avgiften så är den ungefär densamma egentligen. Eller Avanza är till och med lite dyrare. Det är skatteregler på amerikanska utdelningar som är olika för de två fonderna. Jag har för mig att verklig avgift för Avanza global landar på 0,26% typ. Finns många trådar om detta om du söker :slight_smile:

Om jag måste välja så hade jag valt Avanza (dock har jag inte ens Avanza som bank) pga den exkluderar mindre än LF. LF är mer en ESG-fond.

Tack för svar! Så att ha sina pengar i LF på Avanza-banken blir då ännu dyrare? Eller gäller den här “verkliga avgiften” endast avanzas egna fonder?

Nej LF kostar 0,22% eller vad det nu står. Det är mig veterligen bara specifikt fonden Avanza Global som drabbas av den här skatteeffekten jag nämnde och därmed är dyrare än vad som redovisas.

Men skillnaden i avgift mellan LF och Avanza global är bara några baspunkter. Så välj istället utifrån om du vill ha en så bred fond som möjligt och som följer ett stort index som MSCi World eller om du hellre vill ha en fond med ESG-inriktning och exkludering av vissa bolag.

5 gillningar

Kommer inte att byta ut LF Global. Enligt mina erfarenheter kostar det dyrbar avkastning att pilla i onödan.

3 gillningar