Super! Tack igen! 
Om du skulle ha 500 000 i Nordea Stratega 50 på ett ISK hela 2023 skulle du få betala 4410 kr till Skatteverket medan Nordea tar 7500 kr i avgift utan att du märker av det. Gissa om din ”rångivare” på banken är glad för det.
Poängen som vissa försökt föra fram är att det finns inga bättre kontoformer för att betala mindre i skatt, men däremot finns det bättre fonder som bara hade kostat cirka 1000 kr i avgift med 500 000 investerat.
För att välja en sån fond (billig, global indexfond) måste man dock ha en uppfattning om sin sparhorisont och riskvilja, att man låter pengarna vara i minst 10 år trots att det svänger mycket, både upp och ner.
Det finns alternativ för Nordeas rådgivare vad gäller global indexfond även om de håller sig till bankens egna fonder.
Nordea Global Passiv med 0,4% avgift är ett exempel.
Efter utvärdering av:
Tjena,
Välkommen till forumet.
Den fonden du investerar i, har högre avgift än skatten på ditt kapital. Så börja med att byt den till en billigare.
Förslagsvis en billig globalfond och komplettera med en räntefond eller sparkonto för “räntedelen”. Du kan enkelt spara 1,5% bara där.
Lycka till
OMG! Det låter som att de pengar jag sparar per år äter upp sig självt!
1 000 /mån = 12 000 - (4410+7500) = 90 SEK över - Wow. Vad oförskämt! 
Tanken är förstås att ha dessa pengar långsiktigt. 10 år. Så om jag säljer allt in min Stratega 50, vart är bäst att sätta över dom tänker du? Tack
@axs
Hej @anon19088942 !
Jag ser vad du skriver … men fattar nada 
Pinsamt, jag vet.
Jag ska(måste) läsa på mer, för att jag har nu förstått att Strategan 50 som jag har äter upp sig själv per år.
En billig globalfond och en räntefond. Några förslag, så jag vet hur jag ska tänka?
Tack 
Om du vill vara kvar i samma konto på Nordea kan du välja Nordea Global Passiv. Den kostar 0,40% per år, eller 2000 kr om du har 500 000 kr investerat, och svänger mer.
Notera t.ex.att nedgången i Mars 2020 var djupare för Global Passiv.
På Avanza finns Länsförsäkringar Global Index och Avanza Global som både kostar ungefär hälften så mycket som Nordea Global Passiv, ca. 1000 kr per år med 500 000 investerat (Avanza Global ser billigare ut med 0.1% i avgift men drabbas tyvärr av Luxemburgsk dubbelbeskattning).
Dessa tre kommer gå ungefär lika och lite förenklat kan man säga att eftersom de innehåller 100% aktier jämfört med Strategans 50% så svänger de dubbelt så mycket både uppåt och neråt. När man ska börja plocka ut pengar är det obehagligt om det svänger mycket, antingen för att man just förlorat pengar för att marknaden går neråt eller för att man är rädd att gå miste om avkastning medan det går uppåt. Att hantera denna risk (volatilitet, svängningarna) genom att ha en del av pengarna i någon av dessa, och en del på bankkonto med insättningsgaranti eller en kort räntefond kan vara klokt. Ju närmre uttag du kommer, desto mer borde kanske vara på bankkonto.
Men exakt hur mycket risk du ska ta måste du avgöra själv. Med 50% i global indexfond och 50% på bankkonto får du ungefär lika stor risk som du hade i Stratega 50, men jag vet ju inte om det är rätt eller fel risk för dig.
Ingen fara. Alla är vi där mer eller mindre.
Så den fonden du har är en fond där de balanserar risken med räntefonder och aktiefonder. Du kan göra det själv genom att köpa två fonder:
50% Länsförsäkringar Global Index
50% AMF Räntefond Mix eller Sparkonto
Sen kan du justera dessa procentsatser beroende på risk och tidshorisont. Säg att du ska ha pengarna där länge 10+ år, då kan du köra 100% Index och 0% Räntor. Om du behöver pengarna om 5 år är 50/50 förhållande vettigt.
Jag själv kör Avanza Global, och är medveten om att det tillkommer dolda skatter, men jag vet inte alls hur stora dessa skatter är. Kan man se detta redovisat någonstans eller har du koll? ![]()
Tror inte det redovisas någonstans, men 30% skatt på utdelningen på amerikanska aktier istället för 15% borde ge:
0.15 * 0.7 (andelen USA, för närvarande ovanligt hög) * 1.5 (% direktavkastning på amerikanska marknaden) = 0,16
% av fondens värde som försvinner i onödan varje år.
