Lysa vs avanza auto med hävstång

Hej,

Har i princip placerat merparten av mitt sparande i Lysa, förutom det som är direkt placerat i aktier. Nu såg jag att avanza erbjuder superlånet även för avanza auto fonderna. Det innebär att man då kan låna en större summa pengar till förmånlig ränta och får en hävstång. Blir då inte det mer attraktivt att flytta över pengarna igen till avanza auto och sedan låna exempelvis 200 000 till 1.5% ränta. Övertid borde ju denna hävstång vara ganska viktig?

Tacksam för synpunkter

Jag gjorde precis en liknande analys för några timmar sedan. Om man plockar ihop fonderna i Avanza Auto 6 själv - hos Avanza - enligt deras egen fördelning kommer du ner till en avgift på 0.3. Flera av dessa borde erbjuda belåning.

Belåning på de andra fonderna skulle jag spontant inte göra då du belånar räntefonder. Då känns det spontant bättre att höja aktieandelen.

Som mitt resonemang tidigare har vartit för att använda Lysa är att man betalar en slant för tjänsten med riskspridning i kombination med automatisk ombalansering, dvs för avanza auto 4 exempelvis är ju en del inte placerat i aktiefonder, man kan ju fundera på om skillnaden i pengar för en högre avgift blir så stor kontra en mer obalanserad portfölj under året,

Skulle gärna ha några kommentarer på detta