Kör av olika skäl avvanda via företaget, har idag avanzao auto 2 som totalt sätt utgör 60% av min portfölj, om jag ska strunta i den och istället köra en billig index fond global och sen välja lite lämpliga räntefonder som ger liknande sammansättning vad bör jag välja då? vilka fonder och mixer kan vara rimliga?
1 gillning
Avanza Auto är ett likvärdigt alternativ till Lysa, annars är följande fonder vettiga att använda om man vill sätta ihop sin egna ”Lysa” och rebalansera själv:
Avanza global
Avanza Emerging Markets
Plus allabolag
AMF räntefond Mix
AMF räntefond Lång
3 gillningar
Avanza Auto 2 är ungefär 40/60 aktier/räntor på medellång sparsikt 4-5 år. I mitt fall hade jag då valt
- 30-35% Avanza Global, LF Global eller motsvarande
- 5-10% Plus Allabolag Sverige eller motsvarande beroende på hur mycket home bias till Sverige man vill ha
- 20% AMF Räntefond Mix för att få svenska och internationella statsobligationer
- 20% AMF Räntefond Lång som är billig, bred och man får med 30% innehav i företagspapper
- 20% Storebrand Obligation som har något längre löptid på lånen, består mestadels av säkerställda svenska bolån
Avgift någonstans 0.15-0.20% beroende på fondvalen med både en bred aktiedel och en bred räntedel med en duration på runt 4 år vilket är lämpligt med den sparhorisonten man typiskt har med en 40/60 portfölj. Om det nu är en sådan man vill ha.
Vill du ändra på aktie/ränte fördelningen så kan du alltid skruva lite på andelarna ovan.
Lycka tlll ![]()
2 gillningar