ISK eller Lysa mellanriskhink

Hej!
Jag har ett långsiktigt sparande på Avanza, 100% indexfond (Avanza global). Samt ett buffert på sparkontot, efter att ha läst på forumet så har jag tänkt att göra en “mellanriskhink”. Det jag funderar på vad ni mer insatta rekommenderar, Lysa med 60/40 eller göra det själv på Avanza.

Oftast brukar ju fler inblandade aktörer (Lysa i detta fallet) ta sig en del av kakan. Jag brukar försöka hålla mej utan mellanhänder av den anledningen. Är det svårt att ombalansera eller är det värt att göra det själv, hur gör man enklast?
Tack på förhand!

Enklast är väl Lysa om du vill slippa sköta om portföljen. Kostar väl runt 0,34% tror jag?

Vill du göra det själv på enklast möjligaste sätt så ISK med 60% i en global indexfond och 40% antingen på Sparkonto med insättningsgaranti eller en räntefond som t.ex AMF räntefond mix.

För att omblansera så säljer du i det tillgångsslaget som har ökat i värde i förhållande till målfördelningen och köper mer utav det som har minskat i värde i förhållande till målfördelningen.

Lämpligt att ombalansera 1-4 gånger om året ungefär.

Du får exakt samma sak på Avanza likvärdig produkt för samma årsavgift om du vill använda fondrobot. Då kan man smidigt välja Avanza Auto 1-6 beroende vilken risk du vill ha i portföljen. :+1:. Annars har du riktigt bra sparande just nu med 100% Avanza Global långsiktigt. Buffert på sparkonto. Behövs knappast något bättre :+1:. Fondrobot får du lite smidigare och annårlunda lands fördelning i portföljen men behöver inte vara bättre för det. Allt detta för du betala 0.15% extra i avg. Det kan du bara avgöra själv om det är värt långsiktigt. :+1:

1 gillning

Tack för era svar, har ni koll på hur avkastningen sett ut för Lysa jämfört med nybörjarportföljen de senaste åren?