Buffert på plats på x3 månadsutgifter på sparkonto med ränta, sparar privat till pension i 100% aktier med övervikt LF global index. Nu är det dags för mellanrisk-hinken. Jag tänker mig där som mål 200 k då jag även räknar in bostadsrätten i mellanriskhinken. Sparhorisont 2-5 år där. Syfte: skydda mot inflation, fylla på i högrisk när det är tillfälle men även om man behöver uppgradera bil om ett par år.
Hur skulle ni göra?
Egen portfölj på Avanza där jag har annat sparande: LF global index 20% Avanza global 20%
PLUS Sverige alla bolag 10%
AMF lång räntefond 25%
AMF kort räntefond 25%
Avgift: ca 0,15%
Spelar det någon roll att jag redan sparar så mycket i LF global i min högrisk-portfölj redan? Spelar det någon är det ens någon vits att balansera med Avanza zero, LF är ju redan superbred… annat upplägg på fördelning?
Lysa 50/50, alternativt 60/40
Hört bra om, men segt att inte ha allt på samma ställe.
Avanza auto 3
Är ju nu lika billig som LYSA, eller tom billigare. Men är det verkligen lika bra som LYSA(?)
Tycker det här ser tillräckligt bra ut Personligen hade jag nog dock bara valt en av de två globala indexfonderna samt bytt ut räntefond kort mot räntefond mix som består av globala statsobligationer.
Ska man ha räntefonderna på ISK eller är det dumt?
Jag har en mellanriskhink exakt som ovan på ett ISK och nu när räntefonderna går dåligt och man vet att det blir skatt på innehavet blir jag sugen på att sätta pengarna på fasttäntekonto istället…
Personligen väljer jag Isk. Dels för att jag vill ha allt samlat, men också för att det är smidigt.
Depå kräver att man håller samma fond under lång tid för att det ska löna sig. Det vill säga inga byten eller ombalanseringar. Jag vill kunna byta fond om jag hittar någon bättre/billigare samt kunna ombalansera smidigt.
Som du säger så är skatten lite högre nu men å andra sidan är den förväntade uppsidan större än på länge med räntefonder när det blir räntesänkningar så småningom.
Tror brytpunkten ligger runt 3,5% avkastning för att ISK ska löna sig, och däromkring eller bättre ligger ju till och med korta räntefonder med låg kreditrisk. Företagsobligationer och High yield har ännu högre förväntad avkastning.
Jag gillar Lysa, men tycker man det är jobbigt med 2 appar så funkar väl Avanza alldeles utmärkt. Det bästa är ju det som blir av och hålls kontinuerligt.