Lysas utebetalningsplan och FIRE

Vilka utbetalningsplanet? känns som jag har missat någonting nu.

Hej!
Så här:
image

image

Mig veterligen så är detta relativt unikt för Lysa. På så sätt kan man se till att man fortsätter “få lön” även efter att man trycker på FIRE-knappen. Har inte undersökt om det finns samma möjlighet för företagsägd KF, för i så fall kan man ju verkligen se till att man fortsätter få en faktisk lön genom att ha en utbetalningsplan från KF till företagskontot och där sätta upp fortsatta löneutbetalningar. Borde se till att öppna företagskonto hos Lysa snart, ligger på min todo.

7 gillningar

Ah riktigt najs, har aldrig sett den funktionen förut. Ser smidigt ut.

2 gillningar

Smart lösning! Det är ju nästan värt att bli Lysakund för att kunna nyttja det där. :slight_smile:

1 gillning

Jag var tvungen att gå in och kika jag med. Stötte på deras “varnings”-meddelande vid uttag.

Väldigt snyggt, schyst, och välformulerat. Inte för att jag hade tänkt paniksälja, men det märks att de försöker ta hand om sina kunder så att de tar välinformerade beslut och inte agerar för impulsivt i tider som detta.

Snyggt jobbat Lysa!

10 gillningar

Ja som känns väkdigt seriösa. Grym plattform

Får man inte liknande meddelande i från Nordnet/Avanza och andra storbanker :thinking: ? Avanza/Nordnet skicar på E mail även i appen.

Inget på avanza eller nordnet nu när jag skulle gå in och göra en provförsäljning iaf. Kanske står det något i någon blogg eller placera-inlägg någonstans. Men där tittar man ju inte. Jag tyckte det var snyggt med en specifik och aktuell varning/information precis på säljsidan på Lysa.

Varför vill man föra över pengarna från KF till företagskonto? Vilka är fördelarna ? Och är KF bättre än ISK för ett utbetalningskonto?

För att betala ut dem som lön i FIRE-läget när man slutar ta uppdrag.

Jo det förstod jag, men varför till företagskonto och inte ditt personliga?

Kapitalförsäkringen är företagsägd, företaget får utbetalningarna från denna och det är företagets medel (bokförda på konto 1385). När utbetalning görs från KF så hamnar ju lämpligen dessa pengar på företagskontot. Företaget kan då använda dessa till olika saker (finns en gigantisk tråd om detta huruvida det är klokt att spara på företagsägd KF vs en vanlig fond och aktiedepå).

Vill man av olika anledningar fortfarande få en riktig lön efter man trycker på FIRE-knappen så betalar ju företaget lämpligtvis ut lön då. Bäst effekt av detta får man om man har passerat en vissa åldersgräns (tror att det är från året efter att man har fyllt 65 år med dagens regler). För egen del så har jag tänkt mig att sluta jobba (eller åtminstone skära ner kraftigt) från 55 år. Hur man bäst finansierar åren däremellan har jag inte landat i riktigt än.

De aktieutdelningar som jag tar ut från mina AB sätter jag på mitt privata ISK hos Lysa (endast fysiska personer kan ha ISK). Utbetalningsplanen från ISK går till mitt privata konto.

Efter lön (upp till brytpunkt), avsättning till tjänstepension som en vanlig anställd, utdelning enligt huvudregeln så sparar jag drygt 10% av vinst efter skatt i bolagets KF. Under tiden fram till FIRE så kommer ju förhoppningsvis de pengarna att växa till sig ganska mycket. Det finns ju därmed en möjlighet att använda dessa i en mix. Men de tankarna kanske blir lite för OT för tråden.

1 gillning