Funkar Bolags-FIRE?

När jag räknat på mitt FIRE-tal och horisont så gör jag det utifrån min privata ekonomi, men majoriteten av mitt likvida kapital är ett växande överskott i mitt bolag. Del av detta är investerat utom sånt som ska till skatt, lön, etc.

Med tanke på utbetalningsstrategi, vad finns att tänka på till skillnad från privatFIRE? Bara att det ska skattas som lön/utdelning och beloppet måste ta hänsyn till det?

3 gillningar

Skulle säga, väldigt lite skillnad, var/hur kapitalet förvaras/förräntas över tid har ju inte så stor betydelse för kapitalets tillväxt. Sen finns det kanske delvis lite olika skatteregler/möjligheter för privatpersoner/företag när man förvaltar sitt kapital men inget avgörande som jag kan komma på.

Så den trånga sektorn är såvida du i bolaget blir begränsad av den uttagstakt du kan skatta ut företagstillgångarna förmånligt, via t ex periodiseringsfonder, 3:12 regler, 5:25 exit. Då tänker jag i förhållande till att privat kapital oftast är omedelbart tillgängligt i sin helhet till “konstant beskattning” så länge man inte går över t ex gränser som stalig skatt. Dvs takten/när du plockar ut t ex kapital från ett ISK påverkas inte av hur snabbt du plockar ut det.

4 gillningar

Som jag ser det nu tar jag ju ut max upp till statlig skatt och betalar in max tjp. Investerar såklart både privat och i bolaget, men är väl inte så mycket annat att göra?

1 gillning

Plocka maximal lågbeskattad utdelning löpande enligt 3:12 brukas anses som förmånligt sätt att skatta fram pengar efter man stannat lönemäsigt vid statlig skatt. Avsättning max tjänstepension kan ibland vara lite mer diskutabelt eftersom det är en långsiktig inlåsning och ofta en grundtanke om framtida lägre beskattning vid uttag som pension än dagens lön.

Tänk på att kapital du bygger upp ett AB (som efter bolagsbeskattning överförs till “Eget kapital” i balansräkningen) vill du i princip bara plocka ut som lågbeskattad utdelning alt exit 5:25 i framtiden.

Så ett generellt tips är att avsätt max till P-fonder som kan ses som en “Parkeringsplats för obeskattade intäkter”.

2 gillningar

Tar lågbeskattade utdelningen men känner inte till ”p-fonder”.

Känner heller inte till 5.25.

Jag har dock massa beskattade intäkter (f skatt) som fortsätter ackumuleras år efter år. Lön upp till statlig, lågbeskattad utdelning och tjp.

Så länge jag driver verksamheten (med samma framgång) så kan jag ju inte komma ikapp liksom, därav tankarna på FIRE.

1 gillning

P-fonder är ”parkerade intäkter” som du inom 6 år väljer NÄR de ska lyftas in som en verklig intäkt. I ett AB får man avsätta/parkera max 25% av ett års resultat före beskattning. Så det brukar vars ett sätt att utjämna resultat mellan år.

5:25 brukar hänvisa till att man lägger bolaget i vila/träda under 5 år och kan därefter skatta fram ALLT till 25% beskattning på en gång.

2 gillningar

Tack för tipsen! 5.25 är verkligen värt att ha i åtanke sen!

Vad är exakta fördelen med p-fonder? Att skatt som skulle dras hinner avkasta?

@angaudlinn Jag verkar inte kunna skriva en titel rätt haha

Ta det inte personligt bara - jag har fått frikort av Jan att peta i trådtitlarna för att få det rätt, begripligt och läsbart. :heart:

2 gillningar

Om du t.ex saknar intäkter så kan du återföra från p-fond och betala ut lön eller andra kostnader. Så slipper du bolagsskatt. Så bra att göra för att slippa skatta kapital som eventuellt behövs i verksamheten framöver.

2 gillningar

Nejdå, det är jag som inte kan reglerna helt för det! Snart bingeat hela ytkanalen btw. Promenaden till kontoret är lärorik.

1 gillning

Okej! Det låter ju onekligen förmånligt.

Ja, men det är max 6 år. Sen måste du återföra och skatta :slight_smile:

Jag förstår! Är p-fonderna räntefonder?

Förmodligen är den smartaste FIREplanen att bara låta kapitalet växa och göra en 5.25 exit istället för att fortsätta ta lön till slut. Det här är bra tips för mig!

Om du inte betalat in tjänstepension från företaget kan du fundera på att betala dig själv en högre lön än till brytgränsen och betala in överskottet från brytpunkt till en IPS. Då höjer du även ditt utdelningsutrymme åren efter du gjort så. Blir mer pengar till dig privat direkt men också avsatta pengar till pension samtidigt som du minskar årligt överskott i bolaget.

1 gillning

Det är inte en räntefond. Det är bara en bokföringsteknisk grej. Du kan sätta 25 % av vinsten i en periodiseringsfond så istället för att skatta på hela vinsten (säg 10 miljoner) så skattar du bara på 7,5.

5 år kan du föra in i periodiseringsfond en sedan är den full och om du vill föra in en ny (oftast större) vinst behöver du återföra den som legat där längst till beskattning.

1 gillning

Jag lever FIRE via bolag men en stor skillnad för mig är att pengarna i bolaget inte utsätts för bolagsskatt då de kommer från en försäljning av andelar i ett annat företag, som är skattefria.

Förutom tipset om periodiseringsfonder vill jag tillägga:

• Glöm inte att räkna med att du får allmän pension så länge du tar lön
  • Om bolaget har mycket eget kapital och du därför under många år kommer kunna gå med förlust när du betalar ut lön till dig själv, överväg att flytta pengar från en bolagsägd kapitalförsäkring till en vanlig depå för att minska skatten. jag har skrivit lite om detta och andra perspektiv här: Kapital- och bolagsstruktur vid exit - by Björn. Allt är inte relevant för just din sits, men en del är.
1 gillning

Finns det någon matte på hur man optimerar för det?

Maximal avsättning till tjänstepension eller IPS är 35% av lönesumma.

I fallet med IPS och brytpunkt kan du räkna med att brytpunkten på 643100 är 65% av vad du ska ta ut i lön för att maximera. 643100/65×100 ger då totallön du ska betala ut. 989385.

35% av detta betalar du som privatperson in till IPS konto och deklarerar som det. Glöm inte att jämka så du slipper ligga ute med skatt. Utdelningsutrymmet ökar eftersom du betalat mer lön till dig.

1 gillning