Lysa och automatiska uttag under FIRE

Undrar om det är någon med ett upplägg enligt rubriken som har några erfarenheter att dela med sig av. Funkar det bra? Vilken uttagsmodell av de tre som erbjuds använder du?

Överväger en flytt från Avanza till Lysa när det är dags för min Die with zero-FIRE för en person.

Siktar på att vara i mål 2030 så jag har några år kvar, men kan tänka mig att påbörja en migrering till Lysa i förväg.

Edit:

Lysas tre automatiska uttagslösningar (deras info)

1. Fast utbetalningsplan. Ta ut ett fast belopp som betalas ut varje månad. Bestäm vilken dag du önskar få utbetalningen.
  2. Procentuell utbetalningsplan. Ta ut en årlig procentuell andel av innehavet som betalas ut månadsvis. Bestäm vilken dag du önskar få utbetalningen och vilken procentuell andel du vill ta ut årligen. Minst 1 % och max 10 %.
  3. Utbetalningsplan med måldatum. Innebär att hela kontots värde betalas ut över en period som du väljer själv från 6 månader och uppåt. Du bestämmer själv period.

Har provat med 2 stycken konto på 100% aktier i över 3 år nu. En med 7% om året. Fonden har än så länge ökat mer än vad som tagits ut. Och du kommer inte die with zero med lysas utag. Eftersom vid varje utag så är det baserat på dagens värde.

Så beroende på hur mycket du har i ränta. Kan det bli die with money. Eller broke and damn I’m still alive :joy:

Har sett att många har hänvisat till Lysas automatiska uttag som en enkel go-to-lösing vid FIRE. Är det någon här som har praktiskt erfarenhet och använder den i skarpt FIRE-läge?

Kapitalet vi i nuläget har på Lysa är för litet (5%) för att kunna användas till månadsuttag.

Vi har mer än 5 årsutgifter på sparkonto och kommer ha månadsvis överföring därifrån till lönekonto.
Detta fungerar även som ett räntetält innan och under första delen av pensionsuttagen.

Någon som använder Lysa och deras automatiska uttag att leva på i FIRE som vill dela med sig? Ser att det upplägget (som finns i tre varianter) ofta refereras till som ett smidigt upplägg.

Använder inte det ännu, men kommer att göra det inom ett par år så intressant även för mig att höra ifall någon har erfarenhet av det. Planen är att ha 3 årsutgifter på sparkonto med bra ränta och sedan ha årligt uttag på 5% av portföljen så får jag ta lite från sparkontot under dåliga år och sedan fylla på igen vid bra år.
Mvh
Richard

Jag använde alt 2 under förra året, funkar bra. Skönt med löpande likviditet.

Men har ändrat upplägg till detta år där jag istället för över nästa års behov till sparkonto hos nischbank och sedan vid behov under året för jag över från nischbank till mitt “lönekonto”. Tycker det ger mig lite bättre flexibilitet då jag kan välja från vart pengarna ska tas och en bättre känsla när jag vet att årets utgifter står “säkrade” på ett sparkonto.
Mitt upplägg bygger också på att jag ska ta från sparkonto/räntekonto vid dåliga år på börsen och om jag har månadsvisa uttag behöver jag isf strypa dem vid något tillfälle som blir svårt att definiera.

Jag testar mig fram lite, har inte spikat något fullt ut ännu men i grund och botten gillar jag Lysas upplägg :slight_smile:

1 gillning

Tack för din input. Har du ett års “lön” undanlagt på sparkonto eller flera år?

Har testat det som en mini fire att betala min streaming

En med 4% utag
En med 7%

I snart 3 år har den med 7 gått upp mer än vad man tagit ut. Det går sagta upp. Även när det var negativt ett tag så vände det ändå. Är nog för att utagen är exakt på dagens värde. Och inte en fast summa

Jag har tänkt att ha ca 4 års kostnader på sparkonto men har just nu kanske dryga 2år då jag kommer snylta en del pengar till en utbyggnad i vår.

1 gillning

Hur många % har den med 4% uttag resp 7 ökat med årligen i %?
Tänkte köra 5% av portföljen och att det ska täcka isk skatt och att uttag i kr ska öka i takt med inflation.

Nu har vi en nedgång. Men innan dess så hade 7% stigit nästan dubbelt jämfört med utagen. Tex med utag på 3000 så hade det ökat 5800.

Kommer inte ihåg skillnaden på 4%. Såklart mer. Men mindre pengar ut

1 gillning