Avanza auto nu billigare men…

15% homebias, inte 20? Tycker denna ser bra ut
Värt att byta om man kör 70% SPP global, 20% Plus Alla Bolag, 10% Handelsbanken GI småbolag, slipper iaf ombalansera.

10% Avanza Sverige
5% Avanza småbolag
2,5% Swedbank Sverige
2,5% Spp Sverige

20% Homebias

Jag får det till 20% home bias:

1 gillning

Ok stod 12,06% på Avanza.se under länder.
Förstår att denna fond-i fond kan ha ge sämre avkastning pga amundi som är baserad i annat land/valuta dvs andra skatteregler?

Kom till värmen hos Nordnet. Har en portfölj åt dig. 80% LF global 20% NN Sverige :+1::joy:

1 gillning

Jag är så elak att jag kan köra Avanza Zero istället :joy::joy::grin::+1:. Eller Avanza Sverige :+1:. Eller bara Avanza Global :+1:.

Får du inte fomo pga inga småbolag eller emerging markets i den portföljen ?

Jo, har faktiskt lagt till 10% LF tillväxt, 5% guld och 5% långa räntor i min portfölj.
Men ska ärligt säga att jag har lite småbolags fomo, men har en del i min tjänstepensionsportölj hos Avanza så det är ändå ok.

Har faktiskt funderat på att bygga en egen Lysa 90/10 portfölj så billigt som möjligt bara för att slippa fomon, men vet inte riktigt om det är värt besväret faktiskt. Blir ca en rabatt på ca 40-45% (beroende på hur mycket pengar man sätter in) jämfört med att ha det hos Lysa.

Plattform Fond Andel Avgift
Avanza/NN Länsförsäkringar global 55% 0,22%
Avanza Avanza Emerging markets 11% 0,29%
NN Nordnet Sverige index 18% 0,00%
Savr Handelsebanken gl småbolag 6% 0,43%
Avanza/NN AMF räntefond mix 10% 0,12%
Totalt 0,191%
Lysa avgift 90/10 0,305 - 0,345%

Vet inte om det är värt besväret dock, känns som att trackingerror i fonderna ändå kan slå ut dom där typ 0,1% i avgift man undviker.

1 gillning

Själv skulle jag tycka det bara var jobbigt att ha portföljen så utspridd på olika ställen :joy:

3 gillningar

Tycker det också, därför har jag allt på Nordnet fortfarande och har skippat globala småbolag då den är så dyr.

Men vi får väl se, har ju gått rykten om att Lysa ska lämna besked om hur dom göra med Öhmansfonden kring årsskiftet. Blir det positivt går jag mest sannolikt tillbaka dit igen.

Köra den helt hos Nordnet skulle iof bli ca 30% billigare för mig än att ha den hos Lysa:

Plattform Fond Andel Avgift
NN Länsförsäkringar global 55% 0,22%
NN Länsförsäkringar tillväxt 11% 0,45%
NN Nordnet Sverige index 18% 0,00%
NN Handelsbanken gl småbolag 6% 0,64%
NN AMF räntefond mix 10% 0,12%
Totalt 0,221%
2 gillningar

FYI

Småspararguiden skriver:
”Nu har Avanza sänkt avgiften på Avanza Auto. Avanza Auto 6 – den som bara är aktier – kostar nu 0,33% i årlig avgift (Morningsstars data). För att vara en banks robotförvaltning är det fantastiskt billigt och Avanza Auto är en bättre sparprodukt än de allra flesta fonder som finns på marknaden. Väljer du Avanza Auto gör du därför ett bra val och så klart bra av Avanza.

Däremot har vi inte ändrat oss i att hela Auto-funktionen är tämligen meningslös och vi rekommenderar fortfarande en kombination av Länsförsäkringar Global Indexnära (Skatteregler gör Länsförsäkringar Global Index till den bästa aktiefonden – just nu | Småspararguiden) och sparkonto.”

1 gillning

I princip samma jag skrev i inlägg 1 alltså :slight_smile:

Innebär det då att RT favoriten Lysa också är sämre än en vanlig global indexfond då det väl är rätt likt Avanza Auto?

1 gillning

Vad jobbigt det blev… superlånet vid nästa stora sättning känns ju lite lockande. Lysa kommer nog inte kunna erbjuda belåning på bra länge. Jag har det mesta av pensionskapitalet på Avanza också sååå, hmm. Hur är bredden mellan Lysa och A Auto? lysa brukar prata om 6000 aktier?

Av samma anledning kör jag inte heller fondrobotar eller liknande. Vill kunna belåna portföljen smidigt när jag vill.

Lysa förespråkas sällan när någon bara ska ha 100 % aktier. Mer ofta isåfall en global indexfond om det t ska vara så enkelt som möjligt.

Så fort det ska blandas in räntor och ombalansering är det dock lätt att föreslå lysa.

2 gillningar

Man ombalanserar väl en 100/0 portfölj också väl? Det gör åtminstone jag. Om jag har flera olika fonder i en 100/0-portfölj så vill jag ju ha rätt fördelning mellan dessa fonder också även om det bara är aktier.

Alltså ombalansering mellan tillgångsslag men även inom varje tillgångsslag :slight_smile:

1 gillning

Inte om du bara har en global indexfond, var lite otydlig kanske. Sen är det nog många som inte ombalanserar alls.

1 gillning