Det är förvaltningsavgiften som gör, inte vill börja spara med Opti.
Skulle va schysst ifall man fick en sådan rabattkod som du har ![]()
Det är förvaltningsavgiften som gör, inte vill börja spara med Opti.
Skulle va schysst ifall man fick en sådan rabattkod som du har ![]()
Jag tycker den här fonden är intressant som ett alternativ till lysa eller opti även om den är dyrare än lysa.
Jag gillar att den har både guld, fastigheter, råvaror utöver räntor.
Vad tycker ni? Jag är inget proffs på det här.
Ganska dyr, bättre att skapa en egen globalportfölj alternativ starta sparande hos Lysa eller Opti som har ett bredare innehavare.
Jag gillar att ha sparandet utspritt så jag har ca 1/3 på lysa, opti och avanza. Minsta månadsinsättningarna vid månadssparade är 200kr på lysa och 100kr på opti så det är rätt hanterbart. Däremot verkar robotarna kräva högre tröskeln för engångsinsättningar som nämnts här i tråden men det är väl för att det är en sån bra affärsmodell med månadssparande.
Jag vet att den är dyrare än lysa men ungefär lika dyr som opti.
Den har en del som både lysa och opti saknar.
Jag sparar hos lysa men bara 100% aktier. Ska jag ha en 60/40 portfölj tycker jag den här ser bättre ut trots att den är dyrare.
30-40% räntor blandfond kan knappast vara värt 0,82% i avg långsiktigt. Kvittar hur avancerad och utmärkt den är. ![]()
.
Hej och tack för välkomnandet,
Min fundering är ju med de portföljerna som finns här i forumet (det var någon som har byggt lysa-liknande för olika banker) som har totalt en lägre avgift än lysa. Och mitt månadssparande ska 100% i aktiefonder. Därför min fråga vilket mervärde jag får med Lysa. Om det är inte mer än den bredare aktieportföljen, så ska jag fundera lite på det. Om det är någonting annat är jag igen tacksam för hjälpen🙂
Har haft samma funderingar. Jag blir alltid undrande när ett “gäng” av personer ropar samma sak; i detta fall “använd Lysa". Man får en bild av en PR-kampanj driven av “gänget”, vet inte om det är rätt eller fel tolkat? Men jag vill inte följa kampanjen.
Därför har jag bara en liten summa i Lysa och resten fördelat mellan gammelbank/Avanza/Nordnet.
Vill du göra det enkelt använd Lysa, vill du göra det svårt använd Avanza/Nordnet/storbankerna.
Jag blir ersätt av Lysa varje månad, bara för att rekommendera tjänsten (ironi).
Alla får göra som de själva vill, jag tvingar ingen ![]()
![]()
Du får automatiskt ombalansering. Även om det enbart är aktier så ombalansersr Lysa innehaven inom tillgångsslagen också.
Tittar man på Lysa Global Aktier B så har den fonden ännu inte funnits i 5 år så data finns i Fondkollen.se för upp till 3 år. Fondkollen drivs av fondbolagens förening.
Lysa får
3 år plats 139 av 221 fonder
1 år plats 203 av 255 fonder
Det ser inte bra ut. Det finns många bättre fonder än Lysa (även om de har högre avgifter)
Välj de bästa dyra fonder och va nöjd med de. Svårare än så är det inte ![]()
![]()
Skiljer sig Avanza Auto något direkt mot Lysa? Det är väl samma upplägg med att ett antal fonder som har en bra spridning samt en räntedel? Och ombalansering? Eller jobbar dom med andra modeller som du nämner?
Det enkla svaret är att kolla hur det har gått för det val som du har gjort, oavsett var du har pengarna eller vilka avgifter du betalar. Ingen vet hur framtiden ser ut men det som har gått bäst de senaste åren har uppenbarligen gjort något rätt och kommer förhoppningsvis att fortsätta göra det.
Man kan argumentera att t.ex 3000 bolag är bättre än 1500 bolag men som jag ser ser det är det en ren skrivbordsprodukt som saknar praktisk betydelse.
Dom skiljer sig åt en hel del, Auto använder sig av Black Litterman modellen, som mer eller mindre utgår från en marknadsviktad portfölj och sedan tillåts investeraren (i detta fall Autos förvaltare) ha en marknadstro med vissa restriktioner och med en viss konfidensgrad, tror Auto har 50%, sedan körs allt genom en matematisk modell som tar hänsyn till historiska korrelationer mm. Och ut kommer en färdig optimerad portfölj.
Mer finns att läs här om du vill fördjupa dig:
Jag använder tre robotar.
Opti, Lysa och BetterWealths strategiska portföljstrategi(den dynamiska är jag mer tveksam till)
Bäst?
Tja, det handlar uteslutande om egna preferenser.
Men jag tycker att BetterWealth får oförtjänt lite uppmärksamhet på forumet.
Bäst och bäst, lysa är enklast och passar därför bäst för de flesta.