Hej…
Ny här, men har lyssnat med glädje på Rika tillsammans podd avsnitt en längre tid!
Skulle behöva klokhet i en fråga!
Jag har mitt månadssparande i AMF GLOBAL 80% & Länsförsäkringar Global Index 20% av kapitalet & månadssparar 50/50 Av de 5.000.- jag sparar, med syfte till pension om 13 år!
Skall jag behålla sparandet som idag eller är det smartare att sälja av AMF Global & bara köra LF Global index eller lysa? Amf gått upp ca 15% & LF Gått upp 12%…
Hej och välkommen till forumet! ![]()
AMF är en aktivt förvaltad fond och dubbelt så dyr mot LF global som är en indexfond.
Skulle personligen byta till LF global eller kopiera nån av basportföljerna från det här inlägget beroende på vilken bank du har.
Tycker du det är jobbigt eller svårt att ha egna fonder och portföljer så är Lysa ett utmärkt alternativ. Kostnaden är är lite högre än bara t.ex LF global men du får en mycket bredare portfölj samt en massa andra tjänster som Lysa erbjuder.
Jag har AMF Global. Tycker den är bra och kommer inte byta mest för att det är lite riskabelt att byta. Det kan bli dyrt om du missar en uppgång den dagen du ligger utanför marknaden.
Sätt nya pengar i LF och låt befintligt i AMF ligga?
Lite om AMF Aktiefond global:
- Aktivt förvaltad
- Några hundratal bolag istället för +1500.
- Något tiltad mot hållbarhet(?)
- ca 5% Emerging Markets (motsv ACWI)*
- 0.45% i avgift enl Avanza. Finns att få något billigare på andra ställen.
*LF Global och de andra passiva indexfonderna innehåller inte Emerging Markets så vill man ha det för man köpa till en extra fond för det.