“Krångla till det” genom att köpa en passiv global indexfond, vilket är det Lysa gör åt dig men tar betalt för det.
Lysa-fandom börjar bli tjatigt.
“Krångla till det” genom att köpa en passiv global indexfond, vilket är det Lysa gör åt dig men tar betalt för det.
Lysa-fandom börjar bli tjatigt.
Jag kör tre indexfonder på Avanza – DNB Global, Avanza EM och Allabolag Sverige (<5%). Det är billigare än Lysa och tillräckligt brett för mig. Vilken nätmäklare du väljer spelar nog mindre roll; jag valde Avanza eftersom det var den mest kända för mig när jag började.
Med det sagt, om det hade stått mellan Lysa eller ingenting alls, så hade Lysa varit att föredra, men i ditt fall hade jag valt globalfonden (billigare + ingen/mindre homebias).
Varför inte välja båda alternativen? Lägga 50% av sparet i vardera Lysa och DNB (på Avanza) och se hur det går och vilken plattform du trivs med. Jag har bägge (samt Nordnet och Montrose) och gillar dem på olika sätt.
Detta ska gå hitta på Lysas hemsida.
Men jag tycker verkligen inte det är relevant.
Tre år av jämförelse i investeringssammanhang är verkligen en jätte kort tid.
Vill du läsa på om argumentet för och emot Lysa så finns det många trådar om detta.
Lycka till med ditt val! ![]()
DNB global indeks hade varit (och är) mitt val.
Om inte annat bara för att avgiften är lägre (typ hälften).
Ca 25%
Sätter från början in samma belopp. Ingen klumpsumma.
Jag kan tycka att transparens om historisk avkastning är relevant, även om det inte är vad man enbart ska basera sitt val på.
Känns lite som lysa vill dölja något, när siffrorna är svåra att hitta. Det är rätt ofta det frågas om hur avkastningen för lysa sett ut här i forumet, så de verkar inte vara synliga för alla?
Investeringsbranchen är ändå en förtroendebranch, så det är lite konstigt att siffrorna inte finns lätt åtkomliga.
Har 50/50 hos Lysa och Avanza, kör så om det är svårt att bestämma sig så kan du fördela framledes hur du vill fortsätta
Vilken har gått bra hittills?
Har haft Lysa längre men hoppade på Avanza den 26e april 2023, så får jämföra från det datumet och då ser det ut enligt följande.
Lysa +39,82% (100/0)
Avanza +36,32% (Avanza Global, LF Global, AMF Småbolag, Plus Allabolag, Avanza EM)
Hej! Jag är precis som alla andra ingen expert. Men jag gjorde en grej som jag tror är hyffsat klyftig. Har Avanza. Där har jag köpt DNB för halva kapitalet. Sedan har dom Avanza Auto som jag tror motsvarar lysa typ. Där har jag lagt 25% i auto 5 och 25% i auto 6. Auto 6 har hävstång. Så då har jag ju breda investeringar, lite hävstång, lite lägre avgift än fondrobot. En medelväg?
Jag vet inte vad jag ska tycka om att du jämför en fond på en plattform mot ett löst hopkok av fonder på en annan plattform, så jag tillhandahåller här tre globalfonder som finns på Avanza och diskuteras i den här tråden. Dessa kan jämföras var och en för sig.
LF Global har 100% Large Cap Developed Markets medans Lysa har ca 63% Large Cap Developed Markets.
De senaste 15 åren, dvs 2010-2025, har den kategorin överpresterat mot de andra tre kategorierna som utgör Lysas resterande 37%, dvs Emerging Markets, Small Cap och Sverige.
Ser man över en längre tidsperiod på 120+ år så finns det många perioder där alla dessa tre kategorier överpresterat mot Large Cap Developed Markets. Emerging Markets under åren 2000-2010 t. ex.
Hur det kmr gå kommande decennierna vet ju ingen, men Lysa känns som ett bra val om man vill ha en enkel lösning med 1 fond.
Jämförde precis lysa bred och lf global.
Från 2020/01-01.
Lysa 79%
Lf global 107%.
Är nästan 300 000 kr skillnad räknat på 1 miljon. För stor skillnad även om det kan ändras i framtiden
Spela roll, det kan väl vara av intresse att se jämförelsevis just dem fonderna som jag tror en större skara har här. Personen i fråga undrade deusstom hur det gått…
Jag har bara amorterat hittills och började nyss mitt månadsinvesterande. Körde på båda. Lite till globala index och lite till Lysa.
Absolut!
Där är vi helt överens. Det jag menade var att vad den historiska avkastningen varit inte är relevant.
LF Global skulle jag satsa på! Högre vinst och mindre förlust vid börsfall läste jag nånstans.