Behöver lite tankar på mina val av fonder. Började spara i fonder i början av året och köpte då HHE, då hållbarhet är viktigt i flera aspekter för mej. Ha ca 5000kr där (ingen jättestor del av mitt sparande). Fonden har i princip gått minus hela tiden. Ju mer insatt jag blivit har jag köpt andra fonder (indexfonder), både Lf och plus alla bolag, har även spiltan o proethos. Men till min fundering kring hhe, den är dyr och går minus. Är det värt att behålla den? Tack på förhand:)
Vad står HHE för? Det är ett kort tidsperspektiv. Just nu är vi i en bullmarket och då går ju indexfonderna upp.
Handelsbanken hållbar energi:) sorry! Det som går bra är indexfonderna.
Just nischfonder har ju baksidan att de är extremt slagiga. Har man inte ”mad skills” och kan se momentum och förutspå marknaden. Då får man nöja sig med index.
Det är därför det är farligt att tro att alla kan agera som de aktiva investerarna här och slå index. År efter år.
Jag rekommenderar att du tittar på Jans väl genomarbetade modellportföljer alternativt väljer LYSA.
Tack för att ni delar med er! Ska kika på avanza zero och jans modellportföljer!
Välkommen till forumet!
TLDR: Dyr fond = dålig fond för spararen, bra fond för banken. Billig indexfond = bra för spararen, sämre för banken. Välj ut indexfonder i rätt kombination, se modellportföljerna eller använd Lysa/annan fondrobot.
Generellt här brukar en forskningsbaserad approach på investeringar förespråkas här på forumet. De generella från forskningen man kan ta till sig är att avgiften är bland de viktigaste faktorerna som finns när man väjer fonder och att nästan alla aktivt förvaltade fonder presterar sämre över lång tid. Det går heller inte att urskilja vilka aktiva fonder som kommer gå väldigt väldigt bra före de gör det. Inte heller ökar sannolikheten för att en aktiv fond kommer gå bra i framtiden för att den har gjort det hitintills.
Därför brukar indexfonder förespråkas här.
Den strategi med indexfonder som brukar förespråkas här är också forskningsbaserad. Då väljer man ut ett antal indexfonder för matcha hur världens ekonomier ser ut. T.ex. 60% global fond (som följer något speciellt globalt index), 10 % emerging markets (som följer något emerging markets index) o.s.v.
Ett par portföljer med sådan fördelningen finns här på bloggen/forumet i modellportföljerna, de uppdaterades i januari och det finns en eller flera trådar där portföljernas fördelningen sattes för 2021.
Lysa gör på liknande sätt.
Hållbar Energi är en dyr nischad branschfond i en hypad bransch. Det är ett typexempel en dyr fond som just rusat p.g.a. hypad marknad. Jag hade inte köpt den. Finns ingen statistisk sannolikhet att den kommer gå bättre än index i framtiden i förhållande till dess risk. Den kan göra det, men den kan också gå ner massor. Avgiften är hög så den kommer garanterat kosta en del avkastning eller öka på förlusten.
Storbanken kommer generellt försöka sälja aktiva fonder till dig, speciellt genom att redovisa historik på 1-5 år på fonderna för dig. Det är för att banken tjänar mer pengar på de fonderna. Du förlorar på det. 1-5 års historik säger absolut ingenting om framtiden.
Jag rekommenderar inte Avanza zero. Den är visserligen gratis men följer ett alldeles för smalt svenskt index. Så den fördelar risken dåligt och blir därmed även ganska sektorkoncentrerad.
Finns mycket bättre sverigefonder för den del man vill ha i sverige, vanligtvis vill man ha 10-20% mer i sverige (om man bor här) än vad globalt ger en. Så kanske 10-20% i en sverigefond, majoriteten i en globalfond o.s.v. Kolla in modellportföljerna-
Avanza Zero följer OMX30 vilket är de 30 största bolagen på OMX. Ett bättre index är SIXRX som följs av PLUS Sverige alla bolag. Kostar 0,2% men värt pengar. Vi pratar ofta om Riskjusteradavkastning. Det betyder att man får en beräknad avkastning gentemot den risk man tar. Självklart kan man köpa ett 100X certifikat att man tror att OMX går ned på måndag. Superbra om det gör det, men man blir ju ruinerad om det går åt fel håll.
Vet man att man är en investeringsgud och VET att marknaden rör sig mot ett viss håll. Då satsar man ju allt man äger och sen är det ju färdig. De flesta som hänger här är ju inte det. Då får inte ha så bråttom.
Jag skulle också avråda från Avanza Zero. Det är en väldigt nischad fond (30 bolag på en marknad som står för mindre än 0.8 procent av världsmarknaden). Betydligt bättre med Lysa om du är nybörjare och känner dig osäker (eller modellportföljerna). Vill du nödvändigtvis ha exponering mot Sverige så är det bättre med PLUS Allabolag Sverige.
Tack för er input! Uppskattar det:)