*formel* för att räkna på kostnad för bolån om man amorterar

Hej!

Någon som har en formel jag kan dra in i ett google kalkyl ark eller dyl där jag kan räkna på hur mycket jag får betala för mitt bolån vid förändrad skuld?
Vill räkna lite på hur mycket jag skulle behöva amortera för att de ska ge någon effekt på månadskostnaden.

Parametrar: skuld, amortering per månad, räntesats = månadskostnad
där man alltså skulle kunna justera skulden för att se hur månadskostnaden justeras

Betalar just nu 16k i månaden för bolån där typ 4k är amortering :see_no_evil:
Vilket så klart upplevs som mycket eftersom det varit ganska låga räntor större delen av min tid som bostadsägare men väger upp med att spara 20k i månaden. Och de är klart att tankarna går fram och tillbaka ifall man borde spara mer eller mindre. men ökade det nyligen ( Jämförelse av Lysa vs Opti vs Globala Indexfonder | Dessa är siffrorna du bör ha i beaktning - Nr 22 av Xcvb )

Tack på förhand!

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Tack, de där var en perfekt grund för att jag med mina limiterade kalkylprogramskunskaper skulle kunna göra en tabell hur mycket i månaden man skulle få över för varje 100k man skulle amortera.

Slutsatsen var typ att amortera av en halv miljon skulle ge 2000 mer i plånkan per månad. Med andra ord känns det inte värt.

Snart kommer vi kunna värdera om vårt amorteringskravsgrundande värdering och hamna under 70% av värdet och sänka amorteringen till 1% och låta inflationen äta upp lånet och spara ännu aggresivare på börsen istället.

1 gillning

Du behöver inte ett kalkylark för att kolla det. Enda du behöver göra är: amorterat belopp × ränta i procent / 12 för att veta hur mycket ett engångsbelopp slår ut per månad.

2 gillningar

Och så har du ju lite ränteavdrag, så blir ju lite mindre i förtjänst än att bara räkna på räntan rakt av.
Edit: fast det blir ju inte direkt påverkan på månadsbasis där går det ju räkna rakt.