Bäst för 30-åring att pensionsspara 100% aktier på Lysa eller 4 fonder på Avanza?

AP7 Såfa är den bästa fonden i Sverige och du ska aldrig byta från den.

Ha alla pengar du kan i AP7 Såfa, byt tillbaka så fort du bara kan.

Avgiften är lägre än alla konkurrenter och avkastningen är högre än alla konkurrenter om vi kollar på historisk data över lång tid.

8 gillningar

Varför har du bytt till transfer från AP7?

Jag förespråkar AP7-såfa till 100% i PPM. Mycket bra och billig fond med inbyggd hävstång. Perfekt för långsiktigt sparande :slight_smile:

2 gillningar

Bra! kör den hårt

Den är dyrare än AP7 som har bara 0.05% avgift. Jag skulle köra 100% AP7 instället.

1 gillning

Ditt fondval är ju kanon! Har liknande själv men har 70% i LF globalfond som är dragloket i min portfölj. 58 000:- i avkastning under 1 år är inte fy skam. Jag har lite i Lysa men jäklar vilket sömnpiller det är om man som jag är en glad amatör med ett nyvaket intresse i fonder och aktier. Men du skall självklart göra det som känns bäst för dig. Lysa är jättebra men Avanza är roligare :smiley::+1:

1 gillning

AP7 är väl den pensionsfond som går bäst vad jag vet. Var själv inne och ändrade efter ett tips om bättre fond. Men gick tillbaka till AP7 eftersom den gick bäst👍

I Avanza appen kan du fördela beloppet mellan fonderna som du har ett automatiskt månadssparande i. Det behöver du bara göra en gång så sköter det sig själv sen. Bättre kan det inte bli :+1:

1 gillning

Instämmer med övriga.
Kör AP7! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag bytte till den just eftersom den är anpassad efter mig född på 90-talet och den är tänkt för mig som går i pension jättelångt fram och anpassar risk, räntor med mera automatiskt.

Men om ni alla säger AP7 så ändrar jag nog tillbaka

3 gillningar

Tack för din hjälp :blush:

Tack för din kommentar :blush:

1 gillning

Tack för din kommentar! :smiley::blush::blush:

Tack så jättemycket :blush:

Precis detta gör AP7-såfa också! Den anpassar efter varje individ! Fram till 55-56 års ålder består den av 100% aktier och därefter sänker den risken automatiskt åt varje person. Superbra! :slight_smile:

5 gillningar

Ah okej! Då förstår jag, tack :blush: ska byta nu :blush:

3 gillningar

Hallå, tänkte följa upp den här tråden, men för mig är situationen lite omvänd. Jag har ett pensionssparkonto på Lysa med lång horisont (också 30 år), hållbar 100% aktier. Har sparat där sedan 2020 så det finns ett visst kapital. Den förväntande avgiften för 2024 är 0,372%.

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag behålla Lysa eller ska jag sälja av och gå över till Avanza för att hålla nere avgiften? Och om jag går över till Avanza, ska jag lägga allt i samma korg på LF Global (har redan ett visst kapital där också) eller Avanza Global? Jag vet inte riktigt vad som är bäst och jag har försökt läsa på så mycket som möjligt i forumet bland annat, men blir inte riktigt klok. Det rekommenderas ju att använda Lysa, men samtidigt inte om man ska pensionsspara.

1 gillning

Gör det enkelt, tid utanför marknanden kommer antagligen kosta dig mer än vad du tjänar in i avgifter.

2 gillningar

Inget av alternativen är fel! :slightly_smiling_face: Du får försöka bestämma dig för vad du vill ha.

Vill du ha Lysa med superbred portfölj och automatiska ombalanseringar, automatiska uttag, slippa fundera på fondval, m.m.

Eller vill du ha en lite smalare Du-portfölj på Avanza för att spara in lite på avgiften? Samt dessutom större risk för beteendemässiga misstag som fondbyten, utanför marknaden, tid och energi som ska läggas på detta med mera.

Det går göra både och också :+1:

Jag själv kör egna portföljer.

3 gillningar

Tack för svar!

Det låter ju rimligtvis som att Lysa är det mest bekväma alternativet. Jag vill ju helst bara investera pengarna och sedan glömma dom. Det vill säga att jag inte vill gå in och pilla med fondbyten eller lägga ner tid och energi på balansera om just nu. Men förlorar jag mycket pengar med den sparhorisonten på att avgiften är högre?

Om jag väljer att behålla mitt sparande på Lysa, tycker ni att jag även ska behålla mitt sparande i LF Global Index på Avanza, eller ska jag samla det sparandet? Just nu månadsspar jag till både Lysa och LF Global.

2 gillningar

Kör så och spara i båda. De är båda bra val så det går liksom inte att göra fel då och du slipper FOMO. :slight_smile:

2 gillningar

Tack för svaren, då fortsätter jag som jag har gjort hittills! :slight_smile:

2 gillningar