Hej, det är så att jag vill sälja av lite fonder för att få bättre balans i portföljen. Känner att antalet kanske är lite överdrivet och den totala avgiften möjligen lite väl hög.
Äger idag följande 8 fonder.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Swedbank Robur Technology A
TIN Ny Teknik A
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK
Storebrand Emerging Markets A SEK
Swedbank Robur Ny Teknik A
Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige
Aktiespararna Småbolag Edge
Hur många fonder är bra att ha och vilka hade ni sålt av? Är annars överlag nöjd med hur samtliga presterat förutom TIN och Swedbank Robur Ny Teknik A. Vore enormt tacksam för hjälp och tips.
Tackar för svar. Har nu sålt av samtliga fonder förutom Spiltan, Storebrand Emerging Markets och Swedbank Robur Technology 10 % av totala kvar. Vilken globalfond rekommenderas att investera i om man har Avanza?
Hej, tack för frågan. Jag gjorde som så att jag sålde av och omförflyttade innehavet till; Avanza Emerging Markets 15%, Spiltan Aktiefond Investmentbolag 35% och Avanza global 50%. Har fortsatt att månadsspara och den som gått bäst i år har varit Avanza Emerging Markets. Har inte tittat hur de gamla fonderna som jag sålde av presterat efteråt, men jag tycker att jag har en bättre balans nu.
Har även läst boken PengaMaskin av Marcus Hernhag och fått upp ögonen för aktier med utdelning. Efter att jag läste boken skapade jag en utdelningsportfölj med aktier i. I den portföljen sparar jag 50% av mitt totala månadssparande och resterande 50% går till min fondportfölj. Utdelningsportföljen har i år presterat bättre än fondportföljen, dock har jag lagt ner mer tid på den.
Har också aktier med utdelning. Men vill ändå påpeka för andra som läser detta att det inte är något magiskt med utdelande aktier. Fonderna får samma utdelning från aktierna och de köper nya aktier automatiskt.
Utdelande aktier som strategi är inte något jag rekommenderar folk som har väldigt lång sparhorisont.
Hej, kul att du med skrev här. Vad rekommenderar du de med väldigt lång sparhorisont? Nu är ju ett års tid väldigt kort att se det på, men min utdelningsportfölj är upp 24% i år (i skrivande stund). Medan Fondportföljen är upp 4% i år (i skrivande stund). Sedan kanske det är mer volatilt. Jag vill fortsätta lära mig, så alla svar är välkomna