Ja, jag får räkna lite på huruvida vi skulle spara in pengar på ett framtida köp. Jag gissar nog att vår hyra på 11.000:- (för vår 4:a som ligger mitt i stan) totalt sett är en lägre kostnad än vad vi skulle behöva betala för en lika stor köpt lägenhet i samma område. Jag har aldrig ägt mitt egna boende så är egentligen inte så påläst kring de samlade utgifterna man bör ha med i beräkningarna.
Bor i hyresrätt som är bra, men har en gnagande känsla av att betala hyra är att kasta pengar i sjön
Nja, här måste jag nog förtydliga vad jag tänkte. Att ligga och lurpassa, eller vänta på det perfekta köpläget, med pengarna på börsen, låter livsfarligt. Vill ni köpa och kan ni köpa så köp på en gång. Jag skulle inte vilja vara exponerad mot den galna bostandsmarknaden längre än nödvändigt
Det jag menade var att om det ändå inte spelade så stor roll för er om ni hyrde eller ägde boendet så hade jag skippat dedikerat sparande til kontantinstats utan i stället sparat långsiktig för att se vad framtiden hade att erbjuda. Den dagen man bestämmer sig för att det är viktigt att äga sitt eget boende så hade jag tatt pengar til sparkontot kvickt och börjat målspara. En börscrash är illa nog som det är, den ska helst inte krossa bostadsdrömmar samtidigt.
Hej!
Nej, jag menar alltså inte att vi skulle sätta in pengarna på börsen för att sen lurpassa. Pengarna som jag ämnar att spara till en kontantinsats kommer jag att ha på sparkonto.
Sen kan man ju ha annat, mer ospecificerat långsiktigt sparande som kan vara i indexfonder och dylikt. Om dessa pengar sen kan hjälpa till vid ett eventuellt framtida bostadsköp är väl det bara bra.