Denna chansning bygger ju på att börsen går bra. Den kan lika gärna gå minus eller pluss 3-4% över 10år.
Inget konstigt att satsa på börsen över tid, men du låser ju dina pengar ifall vi får 5-10 svåra år. Det blir surt att ta ut dem från en nedåtgående börs om livet kräver det.
Fullt medveten att man kan göra så… Jag skrev vad jag skulle göra, sen är de upp till var å en att välja själv… Jag själv värdesätter boende klart mer än investerade pengar… Även låga boende kostnader är en sak jag prioriterar…
Man kan göra mycke med pengar förutom att kolla hur dom växer…
Om bostadsmarknaden går lite bättre än du tänkt samtidigt som börsen går lite sämre blir ju siffrorna väldigt annorlunda än det du räknar på. Ett hem är just ett hem och där tillbringas en stor del av ens tid så jag hade om jag varit du brytt mig mindre om några tusenlappar åt ena och andra hållet och mer om hur- och var jag bor allra bäst med mitt barn. Ett bra sparande kan de flesta få till oavsett boendeform, beroende på hur prioriteringarna av annat som kostar pengar ser ut.
Allt de är beroende av att avkastningen håller sina typ 7%, som kan kännas lite osäker i dessa tider…
5.000 kr i avgift tycker jag är dyrt, än värre me över 10.000 kr i hyra… När jag nämde låga boende kostnader så handlar de mer om hus där du kan påverka klart mycke mer än i en bostadsrätt… Å inge alls i en hyresrätt…
Det var sparkonto vi pratade om, inte börsen.
Poängen är, kapital kostar hur mycket du än vill försöka blunda för det och prata om låga kostnader efter man lagt in kapitalet.
Alternativ 2 (att köpa upp sig till ett större dyrare boende) känns inte längre som ett alternativ. Vi har inget behov av att bo större och dyrare än vi redan gör, så då är det nog vettigare att investera de pengarna på börsen istället.
En aspekt som jag inte tidigare hade övervägt är att om vi skulle flytta till en hyresrätt (med hyra på 10-12 000) skulle jag behöva spara ihop mer kapital för att uppnå ekonomisk frihet eftersom boendekostnaderna skulle vara högre. Under förutsättning att vi fortsätter att bo kvar. Så skillnaden mellan alternativen hyresrätt / bostadsrätt blir då inte lika stor som jag först tänkte. Och det finns ju en massa andra fördelar med bostadsrätt som många har nämnt.
De alternativ som jag nu lutar åt nu är att antingen välja en trevlig bostadsrätt i ungefär samma prisklass som nu, eller något lägre om det går att hitta, i en riktigt trygg och stabil förening. Alternativt kan jag försöka hitta en hyresrätt med rimlig hyra, men som ändå uppfyller våra kriterier och som vi skulle trivas i. Jag har dock aldrig bott i hyresrätt och har ingen aning om hur lätt eller svårt det skulle vara att hitta, så det kanske är rena önsketänkandet.
Som jag nämnde tidigare så känner jag en viss oro för att det kan komma att ske avgiftshöjningar som är större än inflationen framöver i vår nuvarande bostadsrättsförening. Det är inget katastrofalt eller så, men den är kanske lite underfinansierad och vi har mycket kommande stora renoveringar framöver. Och framförallt är den för liten och det är för få personer som är engagerade och har koll, så mycket skulle nog hamna på mig om jag bodde kvar här, och det är jag inte så sugen på. Men det är ju en annan sak egentligen… Det går ju att flytta till någon bättre förening som är större och ger en känsla av stabilitet. Om man nu orkar flytta i den här marknaden
Och det viktigaste av allt är som sagt att vi trivs, det vill vi inte tumma på.