Stockholms bostadsmarknad just nu

Det vet jag inte om jag håller med om

Det vet jag inte om jag håller med om. Markvärdet kan typiskt vara kanske hälften av värdet på en fastighet i Stockholms innerstad. Mycket märkligt att folk betalar snudd på lika mycket för en lägenhet i tomträttsförening som för en liknande lägenhet i förening med friköpt mark.

Tomträtt utgör en osäkerhet/nackdel som borde synas tydligare på priset.

3 gillningar

Så länge man hela tiden betalar lika mycket per månad som motsvarande med tomträtt så spelar det i praktiken ingen roll. Om däremot föreningen är obegåvad och låter avgifterna skena iväg pga att man inte planerat för att avgälden höjs då blir det problem. Man behöver se till totalekonomin, kanske har föreningarna tex god kassa eller inkomster från lokaler som gör att tomträtt inte är ett större ekonomiskt hot.

1 gillning

Känns som spreaden gått isär ganska mycket efter covid? Innan covid kolla folk knappt belåningsgrad men nu är folk mer medvetna.

Denna följde jag för skoj skull. Inte ens balkong men ändå nästan 160 per kvm! https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-birkastan-vasastan-stockholms-kommun-birkagatan-14-157443947652561325?utm_campaign=tipsa&utm_medium=link&utm_source=ios_app&utm_content=iphone&hlcp=true

Förmodligen - eftersom säljarna allt som oftast är köpare.

Wow galet utan balkong. Visserligen låg avgift och fint burspråk. Men nog är Birkastan trevligt :smiling_face_with_sunglasses:

Det är fascinerande att jämföra Stockholmspriser med hyrespriser i min stad. Min lägenhet i liknande stil och samma ålder skulle kanske kostat 10 miljoner om den låg i centrala Stockholm.

Rätt sjuk månadskostnad om den skulle köpas med lån.

Men förstår charmen med sekelskifteslägenheter, de är speciella. Därför jag trivs, trots att hyran egentligen är för hög för min inkomst.

Dock är ickebalkong bra i hyresrätt, ger lägre hyra. Kanske samma med avgiften i bostadsrätter?

Yes, betalar en hundralapp extra i månaden för balkong, antar att summan är högre för hyresrätter.

1 gillning

Sen har jag fördelen att ha en kolonilott. Men tror de är svårare att hitta till rimligt pris i Stockholm. :see_no_evil_monkey:

Eller kanske har de kösystem?

En kolonilott kostar runt 1000 kr om året i Stockholm (bara mark inget hus) men man kan då räkna med 3-6 års kötid.

Finns säkert dyrare med men det är vad jag stött på iallafall !

1 gillning

Ah, kul med odlingslott. Då finns det som komplement även för Stockholmarna. Men stuga är najs, men då lär utbudet vara mindre och kosta mer. Precis som här.

2 gillningar

Fick precis vår lägenhet värderad till vad som skulle vara högsta kvadratmeterpriset i huset.. herregud alltså. Blir lite sugen att sälja snart alltså.

Vill du ha kolonilott i Stockholm(strakten) är det bara att välja mellan kötid på +30 år eller att pynta från 1M…

Om värderingen gjordes av en mäklare så är din reaktion precis vad de strävar efter. Det finns absolut ingen nedsida för dem att ange ett överdrivet högt uppskattat marknadsvärde.

1 gillning

Gått 2 bostäder på samma nivå i området så känns inte överdrivet

Den mest uppenbara nedsidan är ju att säljaren vill ha ut just det överdrivna priset och inte säljer vid ett mer korrekt lägre pris. I så fall får ju mäklaren inte betalt.

Fast tror att om man committat till försäljning och har fotat, lagt ut på hemnet med deras hutlösa priser är man väl villig att gå ner lite? Man kan ju skippa hemnet dock

Jag är ingen bostadsanalytiker, men jag tänker att du inte kan applicera klassiska tankemönster på den lilla submarknad av en marknad som du tittar på. Vad är det som säger att köparna av dessa lägenheter ens påverkas av världsläget, eller bryr sig?

Du säger själv att du valt ut dom allra bästa objekten och att det knappt finns något till salu (samtidigt som andra påpekar att det aldrig funnit så mkt ute som det gör nu). Intressenterna är förmodligen mycket mindre priskänsliga än genomsnittet. Man kanske är en rik sportstjärna, eller sålt en startup för 50 mille, eller vad det nu kan vara, inte en vanlig konstorsnisse som visserligen tjänar “bra”, men inte är rik.

3 gillningar

Vissa resonerar säkert så, andra gör det inte. Jag vet att många snackar om att mäklarna sockrar priset men jag har aldrig varit med om det i Stockholm. Enda gången en försäljning inte gick över uppskattat pris var när vi precis gick in i krisen 2008.

Jag tänker mig att många är väldigt medvetna om prisläget precis som du beskriver. Man har järnkoll på vad grannarna sålt för, skick, osv. Inte minst får vi som bor i stan hela tiden reklam i brevlådan från mäklare och vad de sålt för i närområdet. Så jag skulle nog ändå ta värderingen på allvar och inte tro att de hittar på.

1 gillning

Men är verkligen 9-12mkr det du beskriver? Vi är ett par runt 30 med 100k netto plus bonus som fått hjälp av föräldrarna men är duktiga på att spara själva också. Är det så ovanligt? Tänker verkligen inte på en filmstjärna eller en säljare av en startup i denna priskategorin men du kanske är inne på något. Jag kanske lever i min bubbla :rofl:

Som sagt, jag är ingen forskare på området, men ja, jag föreställer mig att du shoppar i en kategori där det finns prisokänsliga köpare som driver upp priset genom att inte vara vanliga lönearbetare. Det är kanske i ett gränsland där både överklass och övre medelklass kan buda.

Det är nog ganska ovanligt ja. Eftersom ni är unga, tänk på att ni också budar mot ett par som haft era löner fast 20 år längre och hunnit bygga upp betydligt större kapital.

3 gillningar