Känns som att denna fire -fråga ligger nära to die with zero. För majoriteten av svenskarna är bostaden den största tillgången, varför ska då denna inte kunna säljas?
Kanske för att boendet ofta är kopplat till så mycket mer än bara en plats att sova på
För oss var det tvärtom. Vi har flera fastigheter men priserna där vi vill pensionera oss (FIRE, utomlands) är högre än där vi redan har fastigheter. Så vi behövde ytterligare kapital helt enkelt
Om jag får gissa så är bostaden för många även en sentimental grej man gärna håller kvar speciellt om man bott i den länge och haft fina minnen därifrån (barn som växt upp där etc)
Jag vet att jag själv om det värsta skulle inträffa att mina föräldrar dör o lämnar kvar sig huset då skulle jag nog ha riktigt svårt för att sälja den då jag har nästan hela mitt liv kopplat till den bostaden skulle nog ta ett bra tag innan jag skulle kunna få upp modet att sålja huset då.
Sen för vissa är nog bostad/adress en status markör där man stolt kan visa upp att man bor på x adress något jag ej bryr mig om
Jag ser det mer som en “nest egg booster” faktiskt, men då tänker jag isf köpa ett hus för delar av de pengar som är låsta i nuvarande hus och sätta resten i breda indexfonder.
Oj nu blir det intressant
Du behöver självklart ej berätta men man blir allt nyfiken
Nu har jag ej varit runt i allt för många länder men ställen jag trivts på är grekland samt spanien där spanien nog ligger lite högre upp på listan iom att drt könns mer utvecklat där jämfört med grekland samt så tror jag att jag skulle lära mig spanska mycket enklare än grekiska
Jag och frugan tänker sälja villan. Vi kommer förmodligen köpa en lite mindre BRF alternativt hyresrätt.
Vill kunna stänga dörren och resa på längre resor samt hälsa på barnen och vara hos dom obegränsat.
En är på uthyrning, den i stockholm!
Husen i norr används av oss i stort, händer släkten lånar dom mellan varven när deras barn mm är på besök.
Just nu rustat vi bostadshuset i norr då ja inte gett upp på bo där längre fram!
Tre av husen är arv på hennes sida, där vi bor köpte ja för 15år sen.
Ja skulle kunna bekosta bådas pension nu om så vore, men ja tror inte hon skulle vara nöjd med livet då, hon brinner för sitt jobb och känner hon vill tjäna pengar!
Ja skulle inte använda pengarna från ev försäljning till att leva av,utan för att göra en nystart på annan ort, tex bygga helt ny sommarstuga mm.
Vi har ju alla förutsättningar redan, är mer en fråga om när det ska ske!
Vem vet ja kanske redan gjort FIRE men inte fattat det ännu😂.
Aa kan samtidigt förstå din fru har man pluggat länge etc så vill man nog ändå få lite användning av sina kunskaper o praktisera dom skulle nog känna samma sak själv
Jag själv kan ju på söndagen börja längta tillbaks till kontoret igen i få lösa problem etc tror detta kan bero mycket på vad för typ av jobb man har också kan förstå de som jobbar som telefonförsäljare eller på löpande band i en industri kanske ej känner samma sak som jag.
Ända sen man börja jobba å tjäna pengar så har önskan/drömmen varit att tjäna ihop pengarna för att slippa jobba… De är inte de att jobbet varit tråkigt utan att ha lördag hela veckan lång som hägrat…
Dom flesta föredrar att vara lediga istället för att jobba…
Intressant att så många nu tänker på FIRE. Sedan jag startade subben /r/firesweden på Reddit så är det över tusen som joinat där på ett år. Det får en att klura kring hur detta kommer påverka arbetsmarknaden framöver.
Själv drömmer jag väl om att gå ner i tid, vilket jag egentligen skulle kunna göra redan nu då vi sparar mer än en genomsnittlig månadslön redan nu.
Andra drömmar som jag också verkar dela med många här är att njuta i Medelhavet, eller bara att kunna ta segelbåten långsamt genom Europas kanaler och njuta utan att behöva stressa tebax till jobbet. En annan reflektion är hur många av oss svenskar som har bra jobb, sliter lite med att vi trivs rätt bra med vad vi gör om dagarna på jobbet och därmed kanske främst tänker oss att dra ned på tiden vi jobbar.
Ett alternativ till att köpa på annan ort är att köpa en lägenhet med en uthyrningsdel och låta uthyrningsdelen finansiera åtminstone en del av FIRE. Väldigt viktigt att det finns en dörr mellan uthyrningsdelen och övrig lägenhet, detta innebär att uthyrningsdelen räknas som inneboende och man alltså inte behöver tillstånd från föreningen. Man har förvisso fortfarande pengarna bundna i lägenheten men om man väljer att köpa på attraktivt ställe kan man få bra snurr på AirBnB och få inkomst därifrån.
Japp - vi har gjort precis så, vi har flyttat till permanentboende i en av kranskommunerna norr om Sthlm efter att ha bott i Sthlms kommun hela vårt liv. Det innebar att vi sedan några år har obelånad permanentbostad plus fritidshus. Pendling till Sthlm för arbete har varit lite drygt emellanåt men nu är det dags för pension för oss båda. Vi har inte ångrat det en sekund…
Det är något jag tänker på varje gång jag reser från den lilla by vi bor i till kompisars hus i storstäderna. Brukar fråga om de inte funderat på att sälja huset och flytta till något litet ställe och sluta jobba eller bara jobba med något som de brinner för, men det möts alltid med tomma blickar.
Visst finns det bra saker med storstäder också, men själv kan jag inte motivera ett mindre hus som är 10ggr så dyrt och likväl förbannat behöva pendla in till centrum.