Flytta till hus mer centralt i Stockholm eller bo kvar och investera i börsen

Kan tipsa om kommunens bullerkartor, för att få lite siffror på var man kan sikta på om man tycker buller är jobbigt. Utifrån min anekdotiska erfarenhet stämmer de rätt bra. Men hint är ju inte nära motorvägen eller järnvägen såklart.

Använd gärna rätt terminilogi. Givetvis betalar du ingen hyra för din bostadsrätt, om du äger den. Du betalar en månadsavgift.

En hyra förhandlas fram, och blir (oftast) inte mer än några få procents höjning varje år. En bostadsrättsförening måste få sina kostnader att gå runt, och där kan en höjning bli 20, 30, 40 procent om det vill sig illa.

Använder man begreppet hyra invaggas man i en falsk trygghet. Dett har ju uppbarligen varit så för mängder av bostadsrättsinnehavare den senaste tiden.

2 gillningar

Tack! Bra tips med bullerkartor!

Ber om ursäkt för det. Det rätta ordet kom inte fram när jag skrev.

Såklart så är det skilda saker.

2 gillningar

Be om ursäkt behöver du inte göra. Har hört mäklare som gör likadant…

1 gillning

Håller med, terminologin är viktig. Men det går att få koll på höjningar av avgiften i en Brf genom att titta i årsredovisningen, något som inte sällan vem som helst kan göra genom att ladda ner PDF:en ifråga från nån Websida som Brf:en har.

1. Fastighetskrediterna, långfristiga skulder. När ska de sättas om? Vad (ungefär) kommer räntan vara då? Klart ingen kan se in i framtiden men om det är nära en villkorsändring kan man se det rätt tydligt.

2. För Sthlm, Gbg & Malmö (i princip): tomträtt eller äger Brf:en marken? Om det är tomträtt går det att ta reda på höjningar som är planerade av staden (Sthlm, Gbg, Malmö). I Sthlm finns beslut av Stadsfullmäktige sen 2017 på hur det här kommer utspela sig ekonomiskt för alla flerfamiljshus som står på tomträtt (= många Brf:er!)
    Om inte Brf:en har en massa m2 affärslokaler kan man räkna ut hur mycket mer pengar som måste in via årsavgifterna för att täcka den successiva höjningen av tomträttsavgälden, detta är full möjligt att räkna på flera år i förväg utan att det blir raketforskning av det.
    Referens: Tomträttsuppropet

För Brf:er i främst stadskärnor som har många m2 affärslokaler och därmed är väsentliga hyresvärdar finns en 3:e faktor som är väldigt svårbedömd. Hyresintäkterna är mkt viktiga för sådana Brf:ers ekonomi och därmed för nivån på årsavgifterna. Hyreskontrakt förhandlas om, är indexerade (oftast) med KPI och man kan även bli av med en hyresgäst och lokalen står tom 6-12 mån e.d. Dessutom är tomträttsavgälden för affärsyta nåt helt annat än för bostadsyta och bestäms ad hoc av staden. Det går inte att veta ens nuvarande kostnaderna om man inte har tillgång till tomträttsavtalet (och det har bara styrelsen, som medlem i en Brf har man ingen rätt att få se avtal ö.h.t.).

Ja det är en risk där. Ja det kan vara ok som du säger; och om ni vill och planerar att stanna i Sthlm länge. Om vi antar att du verkligen vill FIRE senare, så vill du sälja ditt hus i Sollentuna(?) och få loss kapitalet så du kan leva på det utan att behöva jobba. Och då vill du förstås att värdet på huset ska ha stigit, en förräntning av investeringen. Om du älskar att bo och leva i Sthlm och ha hus tills du inte klarar av det längre, ja då är det en helt annan sak. Livskvalitet är ett mångfacetterat begrepp, att s.a.s. “slippa jobba” är en facett, trevligt och bra boende är en annan. En 3:e variant är att vilja jobba men inte så j-a hårt och kunna säga upp sig vid behov för att man är FI även om man inte kan/vill RE.

Hursomhelst.
Stockholms bostadsmarknad är i sin tur hårt exponerad mot Sveriges ekonomi i stort, lite som statliga pensionen. Pengarna kommer i huvudsak från svenska “säkerställda obligationer” (bostadsobligationer) som f.n. 10 av våra kreditinstitut ger ut. Det är en enorm utestående summa, mer än 2500 b SEK nu, att jämföra med svenska statsobligationerna vars totala mängd är drygt 1000 b SEK. Av de 2500 b SEK är nånting i stil med 15% ägda av utländska intressen (räntan flödar ut ur Sverige).

Jag tänker så här att p.g.a. Sthlm bostäder, spec villor, är så hemskt stora summor pengar så bygger FIRE här på att du har hög inkomst, och/eller att du kan se fram emot ett större arv (den som redan har han får, s.a.s.) Skillnaden mellan total inkomst och boendekostnad ska vara stor och det finns bara ett sätt att åstadkomma det i Sthlm om man vill bo bra på ett rätt attraktivt ställe: väldigt hög lön. Och man kan ju få mycket högre lön här än i andra delar av Sverige – isf gäller det att ha en plan för att utnyttja det. Om man istället satsar på att ha låga kostnader, d.v.s. leva riktigt frugalt, så är Stockholm inte det bästa stället att göra det på skulle jag säga. Uppoffringarna kan bli VÄLDIGT stora, en väldigt lång tid. Visst är man lagd åt det hållet så, men med familj och barn blir det väldigt ansträngande i flera olika dimensioner.

Det var så jag tänkte när jag skrev att du har möjlighet med din examen (Master i Dataanalys/ML/AI) att få en mkt hög inkomst framöver i Sthlm. Men det gäller då att utnyttja denna potential, iaf på lite sikt.

Jag förstår dock att hela det där med karriär och plan för det är ämne för en helt separat tråd.

EDIT:

Det låter vettigt. Radhus med äganderätt = kostnadseffektivt boende m.h.t.t. m2 boyta. Om man inte vill ha en ordentlig egen trädgård och har sånt intresse, alltså.

1 gillning

Varför skulle hon vara mer nöjd i Stockholm? Har hon konkreta skäl att flytta just dit det är svindyrt?

När jag köpte radhus för ett antal år sedan var min bild att det ofta fanns en betydande asymmetri i prissättningen. Jag tänker då främst på två parametrar:

1. Äganderätt vs. bostadsrätt
  2. Friköpt tomt vs. tomträtt

När jag räknade på objekt som låg nära varandra stod prisskillnaden mellan olika objekt inte alls tydligt i relation till dessa, i min värld, helt avgörande faktorer.

När jag räknade baklänges på mitt eget hus kom jag fram till att tomtens ”inbakade värde” var ungefär 400 tkr. Det är samma pris som tidigare ägare köpt ut tomten för. Det är rent krasst ett fyndpris och även där och då kostar tomterna mycket mer att köpa ut. Priset kan tyckas lågt men tomten är rätt liten. Ändå är den väldigt trevlig att ha. Den tidigare ägarens vinst av att köpa ut tomten var alltså noll kronor, om vi bara ser till köpeskillingen.

Ett närliggande radhus i en bostadsrättsförening med tomträtt hade ett utropspris på runt 6 mkr. Detta kan jämföras med 3,5 mkr som jag betalade eller 4,5 mkr som det är värt idag (på ett ungefär).
Likadana hus i typ Täby kostar kanske 10 mkr och skillnaden är alltså adressen, inte att huset är bättre, läget närmare stan eller omgivningen ”markant finare”.

Hur logiken kring prissättningen av det där andra radhuset såg ut begrep jag aldrig. Jag följde heller inte upp vad det faktiskt såldes för. Det framstår fortfarande som ett mysterium. Ok, läget lokalt var något mer centralt men i alla andra bemärkelser var objektet markant sämre.

När det gäller FIRE är det inget som jag har några mer direkta tankar på, åtminstone inte i meningen ”verkligt tidig pension”.

Däremot ser jag huset som en viktig byggsten i min ekonomiska plan. Jag menar då följande:

1. Jag kan göra husbyten och/eller hyra ut huset på somrarna och därmed låta huset delfinansiera bättre och finare semestrar än vi annars hade valt.
  2. Jag kan låta barnen bo kvar hemma så länge som de behöver. Pendlingsläget är bra i relation till hela regionen.
  3. Om barnen flyttar ut kan jag hyra ut ett eller två rum. Jag tänker mig då i första hand att hyra ut till någon student eller liknande. Efterfrågan lär inte vara något problem. Huset har många dörrar att stänga så det lär inte störa.
  4. Jag kan hyra ut huset under perioder bör jag bor utomlands med familjen i rimligt lönsam form.

Jag räknar inte med att sälja huset utan att bo kvar långsiktigt. Som pensionär är det bra att ha låg boendekostnad.

Inte jag heller. Det är lite försent för “riktigt tidig pension” för mig. Har inte levt tillräckligt frugalt senaste 30 åren för att kunna göra sådär som FIRE egentligen tänker sig. Läste om G Mårder häromdan, havregrynsgröt med hemgjort sylt till frukost VAREVIGA dag och en halv kartong keso till lunch. Billigt? Jomenvisst. duh

Instämmer helt i att det är bra på många sätt att ha låg boendekostnad som pensionär. Även om en massa pengar i teorin sitter inlåsta i huset/lägenheten. Känner man sin bostad (spec om det är ett hus) utan och innan, har koll på Brf:ens ekonomiska 10-årsplan och förstår den etc och trivs i boendet så tycker då jag att man som pensionär gärna kan stanna kvar – planera långsiktigt för det befintliga boendet.

Det där att hyra ut rum i (rad)hus är ju bra, även om det kan kosta på och ha vissa risker att ha hyresgäster & inneboende. Jag var själv inneboende i centrala Sthlm ett tag i en stor lgh när jag var ung (inte student, jag jobbade). Det gick bra och var rätt så trevligt faktiskt. (Men sen ville jag ha eget och hyrde en 1:a i 2:a hand.)

Har man ett hus med lite större tomt, är Attefallshus att hyra ut en variant. Men då måste man ha pengar att investera i att bygga ett sådant, förstås.

Jag är egentligen inte så orolig över risker kopplade till inneboende. Dock bygger det för min del på att främst välja hyresgäster som är rysktalande. Detta är alltså kopplat till att vi pratar ryska hemma och att vi har ett bra nätverk inom den gruppen. Någon som har familjekopplingar till någon annan del av världen kan sannolikt ganska enkelt hitta ”bättre hyresgäster” från de länderna.