Skulle behöva lite skarpa hjärnor kring följande tänk.
Har tänkt att gå i FIRE från juli nästa år. Någon form av liten inkomst/arbetsinsats framöver är inte omöjligt.
Har villa med belåningsgrad runt 40%.
Vi har delad ekonomi och delar alla kostnader/2.
FIRE-delen är enbart för mig då partner ej i dagsläget är intresserad samt ej vill sluta arbeta.
Så till kärnfrågan:
Jag har sålt av 100% aktierelaterat för någon vecka sedan.
Innebär att jag ligger likvid till cirka 60% i dagsläget och har sedan diverse alternativa investeringar på resterande (guld/silver/farmland/råvaror)
Vårt huslån löper ut i slutet november och lånekostnaden kommer ju stiga markant. Har haft 1,2%. Vad det blir kommande 5 års period står ju skrivet i stjärnorna.
Det jag har lite funderingar på är att kraftigt amortera ner min del av huslånet med en extraamortering i samband med att räntan höjs.
Prognoserna i någorlunda närtid säger väl en rörlig ränta på 4,2% som efter ränterabatt (säg 0,8%) och efter ränteavdrag (30%) blir runt 2,5%.
Till detta tillkommer skatten om man ska ha pengarna på ett ISK vilket ju prognosticeras till cirka 0,8% i närtid.
Så totalt behöver jag ha en snittavkastning på börsen på över 3,3% för att rent mattematiskt vinna över att amortera.
EDIT: egentligen ska man väl också ta hänsyn till exempelvis fonders avgifter också så säg 3,6 % avkastning som behövs på börsen.
Tror jag?
Men det är här mina funderingar kommer in kring vad som är vettigt att göra och ej med amortering vs. börsen och framförallt ur ett perspektiv där jag går FIRE och ska leva på pengarna.
Det är väl ett hyggligt troligt scenario att vi äger huset runt 5 år till innan fsg och downsizing. Men det kan också bli att vi behåller det betydligt längre än så.
Vad ser ni för positiva och negativa bitar/risker med att välja att amortera min del av huslånet kraftigt inför en FIRE?
Positivt?:
-
De 3,3% blir riskfria kontra att ha investerat på börsen.
-
Känslan av att närma sig skuldfri.
Negativt?:
- Cash/Likvida-medel minskar och ”försvinner” pga amorteringen som ju är ett permanent beslut. Investeringsmöjligheter/handlingsfrihet begränsas.
-Räntan kan gå kraftigt ner igen inom inte alltför lång framtid och då är amorteringsbeslutet mindre värt.
-
Svårt att eventuellt få låna upp på huset i framtiden (eventuellt för att få loss likvider) eftersom jag inte arbetar längre.
-
Eftersom likvida medel (alltså inte medel uppbundna i huset) minskar så kanske också risken för att huset måste säljas för att frigöra likvider ökar (ur ett FIRE-perspektiv)?
Några kloka råd och tanker och går jag bort mig helt i något av mina tankesätt?
)