Om inte boendet är väldigt billigt (skuldfritt) på både kort och längre sikt, är det bra frugalt under lång tid. Men absolut inte omöjligt. Mer utmanande i storstad än på landet, det får man säga.
Att leva på 20000 är absolut inte särskilt svårt. Det är mer än vad jag gör av med en vanlig månad och då inkluderar det ett par tusen i månaden för bensin för att ta mig till och från jobbet. Vi handlar också det vi vill i mataffären så det går absolut att leva billigare än vad vi gör.
Jag har valt att ha lånet kvar och även om det är min största kostnad och att jag har bil mm har jag nu levt på 20.000:-/mån i två år som test…vissa månader blir mer andra mindre men som total har det gått bra.
Du är inte ensam… Jag visste att skatten var högre vid förtida uttag av pension men kollade aldrig hur mycket tyvärr.
Kunde aldrig tro att skillnaden skulle vara så utstuderat elakt stor upp till 40.000 SEK extra i skatt varje år. Det är inte rimligt.
I många länder tänker man helt tvärsom. Lägre skatt för den som tar ut pension även om det sker innan normal pensionsålder.
Är det verkligen extra skatt 40000:-, dvs 40000:- mer än den som jobbar och har samma inkomst…? Eller är det 40000:- mindre i skatt på pension efter riktålder är uppnådd? Det är ju faktiskt en viss skillnad …
Antag att du är född 1959 eller senare för år 2025 och tjänar 35.000 Sek per månad i form av lön ELLER uttag av pension. Dvs inte nått riktåldern.
Skillnaden i skatt på årsbasis är då exakt 42924 SEK för helåret dvs högre beskattning på pensionsalternativet
Antag att vi istället fyller i uttag av pension för 2025 före riktåldern dvs född 1959 och jämför med uttaget av skatt för person född 1958 dvs fått sänkt skatt pga nådd riktålder.
Skillnaden i skatt på årsbasis är då exakt 43452 SEK för helåret
Dvs det är ingen större skillnad. mellan dessa två jämförelser
Dvs man kan säga att “Normalvarianten” dvs att man har lön fram till riktåldern och efter riktåldern detta byts mot pension ger ungefärligen samma skatt för exakt samma belopp. Dvs man får en aning sänkt skatteuttag när man blir pensionär men bara 44 SEK per månad.
PS: Kan också vara kul att kolla på hur extra förmånligt det är att fortsätta jobba efter riktåldern. OM du fortsätter jobba över riktåldern sänkes skatt på din lön vid 35.000 Per månad med 37524 SEK för helåret ( jag jämförde då född 1958 med född 1959 för år 2025 ) . Det beror på extra jobbskatteavdrag mm.
Dvs det som sticker ut kraftigt med STOR diff är pension före riktålder jämfört med samma lön efter riktålder. Där blir diffen på uttagen skatt lätt yrselskapande 80448 SEK på årsbasis vid 35.000 Sek per månad.
Man kan säga att staten vrider om armen ordentligt och vill verkligen att vi arbetar MINST fram till riktåldern och gärna längre än så med väldigt stora skillnader i beskattning.
Hej,
Är det verkligen ”högre skatt”?
Skatten är samma som när man jobbar.
Skatten är inte högre utan den är högre än den lägre skatten som infinner sig året efter riktålder, eller ?
Jag tolkar det snarare som en upplysning till dig och mig att med kraftigt stigande antal äldre i samhället behöver fler jobba lite längre för att även du och jag skall få den vård och omsorg vi behöver när vi blir äldre.
Lätt att bara tänka i ekonomiska termer för en själv när man är ung men brukar ändra sig i takt med att man blir äldre. Eller utvidgar synfältet lite och tittar på sina föräldrar eller andra äldre och ser vilka behov som tillkommer och ökar med stigande ålder.
Öhhh ja och…
Hela diskussionen här har med FIRE att göra dvs folk som typ mangrant slutar jobba före riktåldern och lever på sparpengar eller förtida uttag av statlig eller tjänstepension. Hur dessa skattar när man avviker från det “normala” är väldigt relevant då det har STOR ekonomisk effekt om man exempelvis kan leva på sparpengar och INTE ta ut förtida pension.
Hur normalsvenson betalar skatt som går från lön till pension i samband med riktåldern är inte det som behöver eftertanke för FIRE folket.
Mikael8
Så igentligen jobba till man stupar på jobbet och staten behöver inte betala ut nån pension alls…
Knepigt det här med Fire, man vill jobba , spara tillräckligt med pix för att inte stupa på jobbet , men då får man straffskatt istället…
Varför blir jag inte förvånad…
Jag har lärt mig en del via denna tråd hur man skall tänka och planera framåt…
Att jobba till riktåldern som för vår del är just nu är 69år i nuläget ( födda 74,75) är inte akuellt…
vi jobbar bägge med kroppen så man är redan lite sliten i kroppen.
Jag slutade jobba ca fem år före min riktålder. Hade tänkt ta ut så mycket pension jag kunde och sen komplettera med sparade pengar. Hade dock missat det där med den högre skatten innan riktåldern. Så nu lever jag nästan bara på sparade pengar, och så får pensionen “jäsa” fram till riktåldern. Obs, det här upplägget passar troligen inte dem som har höga pensioner och behöver tänka på brytgränsen för statlig skatt, men där är inte jag.
Tänk på att riktåldern kryper upp över tid. Själv har jag satt lite marginal och tänkt att jag tar ut pension från 70 istället. Då slipper jag skatta lika mycket för de slantarna också.
Den rullar ju sakta uppåt, så det beror ju på hur gammal du är. Jag har riktålder 68, men räknar med 70 för att det känns enklare att ha lite marginal och, som sagt, det finns anledning att räkna på skatten när det närmar sig.
Jag missade storleken på extra beskattningen när jag slutade arbeta helt innan riktåldern.
De tjänstepensionsdelar jag redan startat fick man inte stänga av
Att leva på besparingar var inte något alternativ för mig. Hade inte tillräckligt av såna och det är trevligt att ha en bra buffert.
Hade jag tänkt på den feta extrabeskattningen (som jag anser är onaturlig och småaktig) hade jag kunnat ISK spara ihop en hyfsad slant extra innan jag slutade i förtid. Smart att tänka på det helst 10 år innan det är dags. Hade jag kunnat prioritera i alla fall delvis då ekonomin med utflugna barn mm gav bra marginaler.
Appropå pensionsålder.
Vi har flera bekanta par, vänner och släktingar där man grovt kan säga att möjlighet att göra trevliga saker ihop som kräver en hyfsat fungerande knopp och kropp inte sällan har en sweet spot FÖRE 75 års ålder. Otrevligt vanligt att den ene har drabbats av hälsoproblem runt 75. Demens, artros lite här och där. Fight i flera år med cancer eller liknande.
1956 födda var dom sista som fick gå i normal pension vid 65. Jag misstänker att man kortar den friska tiden man har kvar nu när man höjer pensionsåldern ganska snabbt.
Ja, det är min iakttagelse också, även om det även finns en hel del som är väldigt pigga långt upp i åren. Man vet ju inte hur det blir för just en själv. Så känner mig väldigt lyckligt lottad som har kunnat få dessa år som ”ung” frisk pensionär. Förhoppningsvis kan man också bibehålla hälsan lite längre nu när man har gott om tid i vardagen, genom mindre stress och bättre möjligheter att sova, äta och träna på ett hälsofrämjande sätt.