Räknar på FIRE och att leva på 15 papp

Mikael8
Hur gick det?
Tillbaks till jobb?

Jo… jag började jobba en del igen efter en tid och arbetade sedan fram till runt riktåldern. Glad att jag hade den möjligheten. :grinning:
Dom extra tiotusingar ( flertal ) jag betalat i skatt före riktåldern pga att startad tjänstepension inte kan stoppas och jag inte tänkt på storleken på extra beskattningen stör mig rejält :frowning_face: . Hoppas andra kan planera bättre än jag gjorde.

3 gillningar

Trist att känna sig avlurad på för mycket skatt, men bra att du kunde lösa det ändå.

För framtida pensionärer som inte heller tänkt på detta finns lyckligtvis sedan årsskiftet i år möjlighet att pausa tjänstepensionen.

1 gillning

Ok.
så man får räkna på isk skatten vid fire…
vad mer bör man tänka på?

Glöm det där med banklån och kolla upp allt kring kreditprövning innan, om möjligt. Det kan gälla så simpla saker som mobilabonnemang eller avbetalning via Klarna (a k a :imp: ).

Mer då? :thinking: Njut! :sweat_smile::+1:

Trist ändå att man ska straffbeskattas innan riktålder. Då får ju verkligen tänka på att använda sina egna pengar i första hand för att sedan bara dryga ut pension om de behövs senare.

Jag tänker att mitt gamla jag kanske kan infinna sig att jag lever ut svängarna lite mer innan 69. Men om man gör så att man lever upp pengarna man har, säg att man går i pension vid 60, då är de ju inte direkt mycket du behöver ha sparat för att kunna täcka 9 år.