Kan jag sluta jobba

Du tror han får låna så mycket utan inkomst med värdepapper som säkerhet? Jag är skeptisk till det också. Någon som har erfarenhet av såna lån utan inkomst här?

Värdepappersbelåning finns ja. Jag har bara sökt för ett av mina konton, men kan låna en mille om det kniper.

Städat tråden, öppnar den igen med en uppmaning om att följa forumets regler.

2 gillningar

Som det är nu så beror det på hur börsen går framöver.
Om jag hade varit i samma sits så hade jag lånat upp en del på din fastighet så att du har större kapital som jobbar för dig.

Hur mycket du skall låna är lite upp till dig.
Men med dagens ränteläge så kan du komma ner under 2% i ränta när man räknat av ränteavdraget.

Lånar du ca 1.4 miljoner så har du då ett kapital på totalt 5 miljoner som kan arbeta för dig och du har fortfarande enbart 40% belåning.

Skulle du vara beredd att låna mer och t.ex låna upp 2.4 miljoner så har du då 6 miljoner som arbetar för dig och ett belåningsvärde på under 70%

Med 1% amortering så skulle det då bli 2000kr/månad.

Med 6 miljoner i arbetat kapital så klarar du dig även med den relativt hårda 4-%- regeln även med den extra amorteringskostnaden.
Och då du har en tanke om att inte lämna kvar något större arv så skulle du kunna ta ut mer än så.

Mvh Daniel

Jag bedömer det utifrån ren erfarenhet och är i FIRE sedan 6 år.

4 gillningar

Man får en kredit hos sin nätmäklare. Hos vissa kan du enbart köpa nya värdepapper för men andra bryr sig inte om vad du gör med pengarna.

Det var inte det frågeställningen handlade om, dock. Utan ifall den krediten beviljas öht

Jag har gett upp på att få annat är kategoriska uttalanden från @Aktiegubben :sweat_smile:

8 gillningar

Av erfarenhet!

1 gillning

Krediten beviljas på vilken belåningsgrad/värde man har på sina värdepapper.

Nej så enkelt är det inte - för att ta Avanza som
exempel så har de en kreditlimit som beräknas
m.a.p. inkomst m.m. Går att läsa på deras hemsida.

Kreditprövning är ju reglerat i lag och den som
utfärdar kredit är skyldig att se att konsumenten har förmåga att betala tillbaka, vore lite konstigt om inkomst inte togs med i berkningen där va?

Men i alla fall så även om man får belåna sina värdepapper ordentligt även utan inkomst/med låg inkomst så behöver man fundera noga på risken man tar, både politiskt med åtstramade regler i framtiden samt vad
det innebär för FIRE.

1 gillning

Japp, man får ju skaffa sig kreditlimiten innan man går FIRE så finns den (förhoppningsvis) att ta till efter det.

1 gillning

Tål att upprepas: FIRE ska ge glädje, frihet och framtidskänsla, inte oro.

7 gillningar

Man känner sig aldrig så ekonomisk osårbar som när man har lön som med marginal täcker sina utgifter och samtidigt har avkastning som gör det samma.

FIRE är klart mer oroligt i jämförelse.

Men man får offra nåt för att få nåt. Andra fördelar kan göra det värt att gå tillbaka på samma oros-nivå som förra gången man bara hade en inkomstström (när man levde på lön utan att ha tillräcklig avkastning).

8 gillningar

100% medhåll på den.

Fast det är ju möjligt att börja jobba igen så man behöver inte vara så orolig ändå :slight_smile:

2 gillningar

Kanske inte så lätt att finna ett jobb vid 60 års ålder om man gick i FIRE vid 49 och efter 11 år på allvar börjat oroa sig för att pengarna ska ta slut långt innan man dör. Pensionen lär ju dröja och blir nog dessutom inte mycket att hurra för om man inte har jobbat sedan man fyllde 49.

Hellre överkapitaliserad än underkapitaliserad.

7 gillningar

Hej. Att jag kommer att sälja huset och flytta till lägenhet kommer inte att ske och trot eller ej så hade jag högre månads kostnader när jag bodde i lgh än nu. Sen om något i huset behövs göras så är det ingen större kostnad för mig, gör allt själv. Det lutar mer åt att jag slutar mitt fasta jobb och ströjobber lite där jag vill.

5 gillningar

Någon som vet hur de räknar här? Jag har en kreditlimit som blir till en mindre procentsats allteftersom portföljen växer. Kan inte se hur lönen räknas in på hemsidan. Tänker att jag behöver ansöka om höjd limit innan jag börjar trappa ner på jobbet.

4 gillningar

Nu använder jag Montrose just nu. Jag har ansökt om kredit på 500 000 och fått godkänt, har inte behövt fylla i om inkomst eller något sådant. Har ej använt det men jag kan använda det när som helst. Kan köpa en bil för det om jag hade velat.

1 gillning

De tar en kreditupplysning på dig hoppas jag innan du godkänns. Om inte annat så har du uppgett en inkomst i KYC-syfte tidigare…