Därav att jag inte nyttjat min hittills.
[Svensson-ångest-justerat citat] ![]()
Låter det vara osagt för jag är osäker. Min poäng med belåning var att TS skulle vara beredd på en eventuell renovering som kan behövas. Trots att allt är nyrenoverat.
Okej, är han lika beredd på det om 10 år när han har:
- deklarerat mycket låg inkomst i ett decennie
- använt upp en stor del av sitt kapital
Inte särskilt FI i FIRE att vara en slav till kredit under sin tidiga retirement…
Inte roligt för de som skojfriskt gick i FIRE redan i 50-års åldern helt ovetandes om att de var underkapitaliserade.
Nej absolut inte! Du behöver jobba till åtminstone 65-års ålder.
Jag försökte få belåning på mina värdepapper hos Avanza men blev nekad pga att jag inte hade en fast tjänst.
Säsongsjobbar som vaktis i en förening på 50% och äger min tid den andra 50%.
De sa jag fick återkomma när jag hade en tillsvidareanställning ![]()
Hade du haft fysiskt guld istället för värdepapper så hade du fått låna med guldet som säkerhet.
Attans, att jag inte tänkte på det ![]()
Om jag förstår det rätt så kan du ta ut pensionen vid 65. Fram till dess har du 240k om året att leva på och du har en utgift på 200k om året, så det borde gå. Sparar du överskott så kan du ju dryga ut pensionen sen. Det känns ju som att din strategi är mer safe än att förlita sig på en 4%-regel.
Eller de som sköt upp sin fire och sedan fick en obotlig sjukdom vid 60.
Något jag lärt mig från flera utav mina nära som gått bort relativt tidigt är att ej räkna kallt med att man själv når snittåldern utan passa på att leva medans man kan.
Det är exakt det jag tänker på. Har vänner som fått den jävla cancer och gått bort. Mina föräldrar som blitit sjuka och hamnat på hemmet direkt när dom blev pensionärer. Jag vill leva innan jag dör.