När har jag uppnått FIRE, Die with zero, hur förutse framtida kostnader?

Har lite av samma problem, eller iaf samma problem att försöka komma fram till vad utgiftsnivån kommer vara när vi går i pension.

Just nu är vi i ett läge där vi inte behöver bry oss om pengar, och sparar ändå 80+% av inkomsten, och då blir våra utgifter rätt ofta över all rimlighet :joy:

Så att kolla tillbaka hjälper inte, så klart vi kan kolla på innan allt blev galet men allt har ju också ändras sedan dess. Kanske får köra budget ist och sätta en nivå, och från det komma fram till högen av pengar som behövs. Kanske något för PensionVid55 (även om lite annorlunda sits) - räkna på vad ett till boende skulle kosta med allt (tror på ca 150-200k/mån)

Enorm risk att det bara blir ett år till hela tiden pga risken, tror också det är grymt svårt att börja jobba igen.

Om man överlever på pensionen är det inte så svårt.

1 gillning

Du kan bestämma en budget också. Det är inte annorlunda än mot när du får lön—du får leva inom den och du kan inte magiskt använda mer pengar. Du kan se på samma sätt på FIRE.

Bestäm en nivå och lev på den.

4 gillningar

Givetvis. Men det uppfattade jag inte var ts beskrivna scenario att han ämnar göra.

Även om mitt mål är Die with Zero tror jag det kommer bli svårt. . .jag kommer få ett större arv och troligtvis(förhoppningsvis) är jag över 70år då och ser inte att jag vid den åldern kommer bränna några miljoner.
Gissar att rätt många är i det läget att man sent i livet får ett arv och Då inte har så mycket nytta av pengarna.
Så min ekonomiska bana framåt kommer väl se ut som en peak vid 54år när jag tar fire. … sen fallande fram till 70år då jag senast får arv. .o sen kommer det inte röra sig så mycket…så gissar jag kommer jag dö med mer än jag startade Fire med men det är så det är bara. .

Jag planerar för min ekonomiska framtid och Die with Zero utifrån mina egna tillgångar här och nu och framtida utveckling på dem. Räknar bort arv och ser dem som något jag kommer skicka vidare till nästa generation så snart jag kan efter att jag fått dem (i en förhoppningsvis avlägsen framtid).

De arv jag känner till skulle ha potential att flytta målsnöret för FIRE många år tidigare om jag räknade med dem i kalkylen, men det känns roligare att kunna göra eget race och ge nästa generation en trevlig överraskning i en tid då de troligen kommer ha ganska stora behov av tillskott, istället för att råka missa Zero i slutet och ge dem en massa pengar när de inte behöver dem lika mkt (som med mina framtida arv nu).

Ja, såklart. Jag tänkte snarare att det inte behöver vara allt eller inget för alltid.

Vissa jobb är mycket lättare att få tag i än andra. När man plötsligt får för sig att man vill göra något man inte har råd med så kan man ta ett helt annat typ av jobb ett tag. Inte motsvarande det du har nu.

Poängen är att det inte behöver vara svart eller vitt.

Tänkvärt är att vara flexibel med sina utgifter, alltså minska ner på fasta kostnader i så stor utsträckning som möjligt så ni har möjlighet att ”gå i ide” när vargavintern kommer.

Det är nog den bästa flottören för att parera en osäker marknad istället för att försöka ha onödigt stor buffert med risk för att som du säger bli rikast på kyrkogården.

2 gillningar

Sitter i liknande sits. Det är jättesvårt, precis som du beskriver. Alldeles för många okända parametrar. Det går helt enkelt inte att få koll på detta. Man måste nog komma till en insikt där man lite släpper kontrollen och kliver av och tar det som det kommer. Annars jobbar man tills man dör, och det har jag ingen lust med.

2 gillningar

Jag har funderat på detta i 5+ år.
Har inte FIRE som mål, men FI iallafall.

• Jag har gjort många beräkningsmodeller i excel, 4% …, jag vill resa och ha kul för pengarna, men tror man måste vara realist, det kommer att bli mindre resande vid högre ålder, kanske dyrare, men totalt borde det gå åt mindre pengar
  • Jag började investera i aktier/fonder för att förstå hur det fungerar, t.ex. COVID var en bra lektion för att förstå hur ett ganska stort börsras påverkar ens situation.
  • Jag gick ner i deltid för att se hur jag skulle klara att inte jobba jämt, efter drygt 2 år är jag mer klar på hur det påverkar kostnaderna (det är mycket lättare att göra av med pengar om man har tid, eller svårare om man inte har tid)
  • Jag håller med någon ovan som sa att det nog är svårt att börja jobba igen.
  • Jag har inga lån på bostaden även om jag hade tjänat på att ha pengarna investerade, det är ett sätt att köpa säkerhet.

Så planera, planera, tänk och sen ta steget, men kanske långsammt är mitt råd.