Om man har 1miljon och vill plocka 4% räcker miljonen för evigt? Jag har hört nåt om 30år sen är den borta. ![]()
- Ingen vet om den räcker ens 30 år.
- Den ska med största sannolikhet inte ta slut på 30 år.
- Den håller troligen längre än 30 år.
- Saker man “hört” är en dålig idé att anpassa livet efter.
Men läs gärna studien eller läs på mer om den och dess brister, den är inte särskilt lång. ![]()
Exempel på beräkning av 4-procents regeln kan du läsa här:
Du kan plocka 90% och portföljen räcker för evigt, problemet är att dessa 90% går mot 0 kronor.
4%-regeln uppskattar (för en 60/40-portfölj) att om du plockar ut 4% av kapitalet år 0, och sedan år 1 räknar upp uttaget med inflationen (dvs så att du alltid plockar ut samma köpkraftsjusterade mängd pengar), och sedan fortsätter så här, så kommer du med relativt låg sannolikhet bli bankrutt på 30 år, och mer sannolikt ha mer pengar än vad du startade med.
Tack för svar ![]()
Ja men du behöver dra av avgiften på dina fonder och årliga skatten på kapitalet. Ex kan 1 % gissad skatt övertid vara rimligt för ISK och förvaltningsavgift ca 0,3% för fonder. Då blir rimligt säkra uttaget lägre…
Finns en räknesnurra där man kan Labba med parametrarna för sannolikhetsberäkning med historiska data för USA:s aktiemarknad.
Den pekar på med 1,3% avgifter/skatt årligen och man ändå realt gör uttag 4% av ursprungligt kapital så är utfallet att om man påbörjar uttaget vid 50års ålder att det statistisk vid 80 års ålder ( " healthy non smoker) är 29% risk att man redan avlidit. 71% chans att man lever och av dessa levande är 18% panka Och resten har pengar kvar.
Ja man måste naturligtvis pilla med detaljerna för att det ska bli korrekt med den egna situationen.
On topic, en sak som jag tror många missar är att en inflationsjustering bara gör att man har samma köpkraft som initialåret, men effektivt betyder det att man blir allt fattigare relativt i samhället, eftersom man halkar efter reallöneökningen i samhället. Med en reallöneutveckling på 1.5% betyder det 35% relativ förlust på 30%, dvs om man börjar med att plocka ut motsvarande en medianlön år 0, så kommer man efter 30 år ha motsvarande 65% av en medianlön. Relativ fattigdom defnieras som 60% av medianlön.
Men vad är reallöneökningarna till för?
RT-svaret: Ökat sparande
Svenssonsvaret: Livsstilsinflation
![]()
Du glömde RT-hardcore: Pre-emptiv livsstilsdeflation
Så sant. I mitt fall ökat sparande och lite mer utlandsresor .
Jag känner som 60++ och pensionär att jag "ligger efter " i livsinflationen och är nöjd med gammal bil, som jag lagar och servar själv ,Smartphone för 25% av vad topp modellerna kostar varje 4 år , äta billigt kött typ fläskkarre och kyckling , frun klipper mig, köper kläder på Rea. Huset betalt typ. Dessutom brukar drivet att spendera minska med åren speciellt efter 80.
Dvs inget “behov” eller önskan direkt av någon 1,5 %. Årlig standardökning framöver.
Senaste 40-45 åren ( mitt vuxna liv) har standard höjningen realt legat på ca 1% i snitt med nära hela ökningen på 2% per år senaste 25 åren. Men vi hade det rätt bra även 1990- talets slut,
Inget säger att vi får eller borde få någon standardökning framöver. Snarare mer vettigt med ±0% för planeten. Vi får nog även lägga mycket krut på att laga vår ledsna infrastruktur med ex tåg som inte går och ställs in vid vinterkyla. Och försvar som är klent etc…
Du tar då ut 40 000 om året, antar att du menar det för om du tar 4% av kapitalet vid varje tillfälle så kan det inte ta slut men bli väldigt lite.
- per år i 30 år blir ju 1,2M så utan någon avkastning går det inte, då räcker de ju bara 25.
Vill vi göra det mer komplext så får vi också bestämma om du vill ha ut 40000 kr eller motsvarande vad du kan köpa för den summan idag. Vill du behålla köpkraften så kommer du sannolikt att behöva mer i slutet än 40k.
Om du inte har pengar i madrassen lär du få lite avkastning och svaret beror då på Svängningar i värde, genomsnittliga avkastningen, inflationen.
På så lång tid blir det dock rimligt att med ganska god säkerhet räkna med en avkastning över inflationen som gör att du når 30 år, även med några oförutsedda hän, vill du att kapitalet ska vara intakt så är det inte någon garanti