Du är absolut mycket mer insatt i de specifika siffrorna än jag är, men som metod tycker jag det är helt klart är bäst att alltid motstå ”jag avrundar neråt” och i stället ha med explicita säkerhetsmarginaler som egna poster/egna beslut som man kan beakta för sig själv och öka/minska beroende på hur ens situation och känsla av trygghet förändras. Jag tror på aktiva/uttryckliga beslut snarare än att låta saker bli lite som de blir för att man avrundar lite här och där.
Se t ex på en FIRE-konstruktion. Man kan fila på sina årsutgifter, sin gissade årsavkastning, men man kan också fila på mixen i sina investeringar och ta in mer räntor/guld. Om man tittar på dessa själv kan man bestämma var/om man vill skapa sin marginal.
Jag har låtit specifika avkastningsiffror bestämmas av min MonteCarlo, så jag vet inte vad jag räknar med. Jag har bara matat in alla uppgifter och sedan filat på investeringsmixen och min utgiftsnivå tills det känns tryggt. Allteftersom kapitalet växer och MonteCarlon ger bättre framgångsprocent så höjer jag min planerade årsutgift tills det blir lagom osäkert igen.
Planerar man inte FIRE utan planerar ha stor andel löneinkomst så kan man sänka tryggheten i investeringsdelen rätt mycket. Investeringen är bara backup/accellerator i en privat ekonomi som baseras på lön.