Praktiska avkastningen är ju förstås inte någon exakt kunskap, och man kan välja någon procent upp och ner beroende på många saker. Jag brukar tänka dryga 7% inflationsjusterat och typ 10% nominellt. @janbolmeson har postat lite rapporter på det tidigare när jag pratat om det, men minns inte tråden nu.
Men det är ett vanligt misstag här i forumet att ta inflationjusterade siffror och sedan manuellt inflationsjustera dem igen
Jag tycker Jan gör det ibland också.
Risken om man bara tittar på den inflationsjusterade avkastningen är att man känner som att man fått hög avkastning när man tittar på sin egen (min nominella CAGR är t ex knappt 11%) och så tänker man att man haft massa bra år, snart kommer nog de dåliga—men man tittar på sina nominella siffror och jämför med real förväntad avkastning, och så hamnar man snett i vad man tror om hur det har gått hittills/senaste året.
Att hela tiden hålla koll på om det man ser är realt eller nominellt är superviktigt för det. T ex har ju global-index dubblats senaste 5-6 åren, och nominellt är det fullständigt normalt, ungefär på banan.
För liknande diskussion om procentsiffror och nominellt vs realt, se t ex Jans inlägg här några inlägg innan mitt inlägg här:
Även tråden innan och efter detta inlägget innehåller bra diskussion om procent och säkerhetsmarginaler: