Sluta jobba..Vad räkna du?

Man höra många som räkna sin förmögenhet som tillgångarna som ligger i aktier , isk och liknande konto. Men vad och hur räkna ni ?
I mitt fall jag och frugan har pengar i flera ISK , Avanza , Lysa, Nordnet, SAvR men också i gamla jobb relaterade pensionfonder och även privat pension från en tid i livet utomlands.
Nu befinner vi oss i Sverige med jobb , barn villa , sommar stuga i familjen…hela paket.
Vi är båda 52 år drömma om att sluta jobbar runt 56 ish och leva en del av vår tid utomlands…(Det är för kallt här på vinter)
Hur skulle ni räkna i detta situation?
Vår investerad kapital är motsvarande 10års utgifter i nuläget.

Varför oroa sig?

Ni har nog med pengar för att säga upp er direkt.

Vi slutade ”jobba” när vi fick vårt första barn, ingen mening att andra ska styra vår tid.

Vi var 31 och 34 och hade ca 5 årsinkomster. Det går hur bra som helst. Vi jobbar med lite olika saker när vi får lust men inga måsten och krav. Bra med extra pengar och roligt med ett varierat liv.

Om man har koll på sina utgifter så klarar man sig och ha ett rikt och innehållsrikt liv.

4 gillningar

Ni har alldeles för små marginaler för att sluta jobba. Er FIRE kommer bli att sitta hemma och lyssna på väggklockans tickande och känna demensen komma krypande i förtid. Att inte ha utmaningar i livet gör en förslappad i kropp och själ.

Ni kommer bränna ert sparande fram till pension, lite beroende vilken tur/otur ni har med utvecklingen. Vid pension har ni missat 10 års insättningar till systemet. Det kommer begränsa era möjligheter att göra roliga saker som riktiga pensionärer.

En del hävdar att livet blir billigare när man slutar arbeta. Det stämmer inte alls för mig. Arbetet betalar telefonkostnaderna och mitt gymkort. Arbetet ger mig resor och upplevelser som jag inte ens kan köpa för pengar. Och allra minst pengar går det när jag arbetar.

Jobba på åtminstone tills det blir möjligt att ta delpension eller vad det heter i ert kollektivavtal. Typiskt vid 62. Gå ner till 80% och trappa ned lite lagom inför den riktiga pensionen. Använd delar av sparkapitalet redan nu till upplevelser på ledigheter.

4 gillningar

Jag räknar med ISK sparade belopp samt 70% av tjänstepensioner. Detta ger en total förmögenhet. Räknar med att det behövs 30 ggr årsutgifter för att sluta jobba helt.

Från typ riktålder räknar jag med ett värde för allmänn pension. När man slutar jobba relativt tidigt, eller jobbat utomlands som ni gjort, får man anta relativt lågt belopp för den. Detta belopp efter skatt minskar behovet av årsutgift som behöver komma från isk/tjänstepensioner från det datumet.

Kan du absolut ha rätt i.

Tänker du då att jobb/arbetsliv är det enda som kan ge detta för oss människor?
Men att det är ok att bli förslappad från 66,35 års ålder men inte från 52,48 års ålder?

Du tror inte att hanteringen av sin tillvaro i livet kan vara mer personstyrd än åldersstyrd?

För du tänker att man ändå ska gå i pension?

3 gillningar

Har du spanat in sammanställningen om FIRE-ämnen från forumet?

Tiden kommer aldrig igen, aldrig.

Det de andra flesta gör är att oroa sig för saker, sen tar livet slut.

Du vet aldrig hur länge du lever, dina barn blir inte yngre lev nu. Sitt inte och spara ihop 30 årslöner för att sen leva. Bara för att man slutar sitt vanliga jobb innebär det inte att man inte gör saker man drar in pengar på.

Vi sa upp oss med 5 årsinkomster, utan lån på två hus och ett barn. Nu 10 år senare har vi ca 10 års inkomster, fyra fastigheter, företag som omsätter 400 k och fyra barn!

När man har tid och inte är i ett ekorrhjul kan man, enligt mig, göra betydligt bättre affärer. Man är inte så stressad utan väntar på rätt tillfälle, man värderar pengarna på ett annat sätt.

Vi äter inte på restauranger i Sverige särskilt ofta men vi reser i världen med våra barn ca 2 månader per år.

2 gillningar

Det kommer funka fint. Erat kapital är slut när pensionen kickar in så klart det kommer fungera.

Det svåra med att räkna ut hur mycket pengar man behöver för att kunna sluta jobba är att veta hur gammal man blir, d v s hur länge behöver pengarna räcka. Själv har jag löst det problemet genom att skjuta på uttag av pension (allmän och tjänste-) till den är så stor att jag kan leva enbart på pension med livsvarigt uttag. Genom att pröva sig fram på minpension.se kan man hitta när det är dags att börja ta pension. Övriga tillgångar skall då täcka den mer väldefinierade tiden från jobbslut tills pensionsuttag och det blir alltså lättare att räkna på hur stort kapital som behövs för att täcka det glappet. Sedan kan man komplicera beräkningarna igen med saker som att behovet av pengar antagligen är större i början när man fortfarande har ork att göra dyra saker.

I dagsläget räknar jag inte med pensionen alls, vilket är redigt konservativt, men jag är också i tidig 40-årsålder så vet inte hur systemet kommer att se ut när jag blir gammal. Hade jag varit 52 så hade jag kollat på minpension och gjort simuleringar. Sedan ta det till räknesnurran som @axr gjort (jag har inte testat den själv, men misstänker att den är bra).

Har ni tio årsinkomster vid 52 och vill sluta jobba vid 56 så tycker jag att det låter fullt tillräckligt. Fortsätt att spara i fyra år till så har ni fler årsinkomster och färre år, och bör ha tillräckligt kvar vid 67 eller vad gränsen är nuförtiden för att kunna dryga ut pensionen.