Hur mycket pengar för att gå FIRE

Den här tumregeln beror dock lite på… Jag har mindre än 30 år kvar till min pension (som jag sedan kommer klara mig på), så jag behöver inte så många årsutgifter.

Om du räknar med att kunna leva på 4% avkastning per år behöver du 25 x din årliga kostnad, oavsett när du går i pension. Om du ska kunna leva på avkastningen. Men om du tullar på kapitalet också blir ekvationen en annan förstås.

När jag tänker 4% tror jag egentligen att avkastningen blir högre och då skulle du kunna få en viss kompensation för inflationen. Men det är ju bara en gissning.

Trinity-regeln handlar inte om 4% avkastning, det handlar om 4% (inflationsjusterat) uttag. Avkastningen kommer vara lägre/negativ vissa år, och behöver därför vara avsevärt högre andra år.

Men trinity-regeln gäller att kapitalet inte tar helt slut innan 30 år har passerat. Det handlar inte om orört kapital.

Så för att klara dig 30 år behöver du 25 årsutgifter, och får över de 30 åren 5 “gratis” årsutgifter från avkastningen. (alltså ungefär 20% extra kapital över 30 år)

Har man behov av att spendera färre än 30 årsutgifter är det högst troligtvis mindre än 25 årsutgifter som behövs.

3 gillningar

Hej, vi har haft utgifter på runt 25000 per månad senaste åren. Vi är drygt 30 och väntar barn boendes i radhus. Har just nu Målbelopp på 9 000 000 dvs 30 000 per månad där vi valt att räkna in all pension netto men inte boende då de delarna kanske inte realiseras eller används för att köpa ett annat boende i framtiden. Vi kommer nog se anpassa beloppet efter hur livet utvecklas och vilka behov vi har framåt. Vi är ungefär 50 % i mål just nu.

2 gillningar

Kraschar pensionssystemet beror det nog på en större krasch/samhällsstörning. Dvs övriga besparingar ryker nog också. Men såklart bra att ha marginal och inte lägga alla ägg i samma korg på någon nivå.

Det är lite så jag tänker. Jag kan inte gardera mig för det.

Det är väldigt svårt att fråga den här typen av allmänna frågor på forumet. Jag har försökt flera gånger och får ofta svar utifrån MIN situation och inte utifrån ANDRAS situation som jag var mer nyfiken på. Min egen har jag ju redan koll på. Men jag gissar på att det kommer av välvilja från de som svarar.

För att svara på din fråga. Mitt belopp har också ökat med tiden. Det började på 4,5 milj och har varit uppe på 12 milj och vänt eftersom jag börjar tänka att jag kanske borde räkna med pensionen också. Just nu tänker jag 8-9 milj om vi går vid 50.

Jag har tidigare inte räknat med pension men tänker troligtvis göra det. Jag räknar däremot inte med boendet.

”Mitt” resp ”vi” ovan är ju ett av skälen till olika svar. :slight_smile:

Utöver det klassikern att rikedom oftare handlar om utgiftsposter framför inkomstdito.

Attans också, där missade jag att vara tydlig. Vi har hela tiden varit 2 om det här (eller 4 även om jag inte räknat med barnen när vi är 50 eftersom de förhoppningsvis flyttat hemifrån då). Däremot är det jag som har ekonomiintresset, därav “mitt” tal.
Kan ju även tillägga att vi är ca 40 nu. Det jag/vi (:joy:) inte bestämt än är om vi ska nå FIRE när maken är 50 eller jag. Då det skiljer några år ger det oss vid spelmån…

Jag räknar 500 000 per år fram till det är dags att börja ta ut ålderspensionen. Det enkla är oftast det bästa.

Jag svarar alltid utifrån MIN situation, vilket ju då är ANDRAS situation för dig.

1 gillning

Lite så tänker jag faktiskt också nu i min senaste beräkning.
Just nu har vi utgifter på 42 000 kr/mån. Tänker att det sjunker när barnen flyttat men vi vill fortfarande kunna resa så räknar med att vilja ha 40 000 kr/mån tills vi är 80. Därefter klarar vi oss nog på ålderspensionen och finns troligtvis kvar en del från tidigare år också.

Enligt minpension får vi ca 20000 kr/mån från 65 år om vi slutar vid 50. (Har fått höfta lite eftersom det inte går att göra beräkningar på det.) Saknas då 20 000 kr/mån * 12 mån/år * 15 år =3,6 M kr
Under åren 55-65 beräknas vi få 30 000 kr/mån vilket ger att det saknas 1,2 M kr.
50-55 behövs 2,4 M.
Totalt 7,2 M. Sedan vill jag ha lite marginal.

Väldigt grovt räknat såklart men en fingervisning i alla fall. För oss är det inte superviktigt att gå vid 50, blir det 55 istället är det ok. Det är viktigare för oss att kunna göra saker med barnen nu.

2 gillningar

Ja och nån avkastning bör ju gå att få på pengarna.

Haha , ja så blir det ju.
Syftar mer på att en del har svarat genom att berätta om trinity-studien och att siffrorna är individuella osv. Jag kan ju så klart ha uppfattat fel men förstod det som att det inte var hjälp att tolka som egen situation som ts var ute efter utan nyfikenhet över vilka nivåer andra valt.

Ja, jag tog bara ditt inlägg som exempel. :slight_smile: Ofta dyker det upp frågor på RT om att “när kan jag gå” och “hur mycket behövs för mig” och sedan kryper det fram att frågeställaren har har barn, hus, häst, en flotta veteranbilar och en kroniskt lungsjuk guldhamster. Otydligheten försvårar svaret. :upside_down_face:

Eftersom FIRE dessutom är tätt förknippat med Bengen och Trinitystudien så är ju rimligtvis “rätt svar” detsamma som 4%-regeln eller 25x pengarna och inget annat. Alternativet är att göra som @Pareto och tänka en fast summa gånger åren kvar.

Själv experimenterar jag med båda siffrorna för att se vad det ger men absolut viktigast är den pågående uppföljningen av årsutgifterna för att få en bra överblick om verkligheten. Årsutgiften x 25 + 20% är det jag just nu lutar åt. Eftersom börsen är som en berg- och dalbana just nu så känns det bra att ha ett år kvar till min “beslutsdag”.

2 gillningar

Jomen visst är det så. Och det är ju bra att detta kommer upp ifall ts inte har koll på det. Om ts menade det jag tror så hade kanske en bättre fråga varit “vilken utgiftsnivå räknar du med som FIRE, hur många är ni som ska leva på det och kommer du att vilja ha någon marginal utöver 25 +5?”
Folk här är så hjälpsamma och ger gärna väldigt bra råd även i de fall det inte efterfrågas.

Vad är förresten Bengen?

1 gillning

Inte vad, utan vem. WIlliam Bengen, som är den som räknat på hårda siffror och är något av en gudfader i frågan. :slight_smile:

Märkligt att jag missat honom. Tack för info.

1 gillning

Det är hans arbete som pensionsplanerare som Trinitystudien bygger sina tester på. Intressant och skön snubbe (gubbe idag) som det finns en del kul att läsa om och lyssna på.

Har tänkt 35" minst i passiva inkomster från aktieutdelning. Detta hade vi klarat oss med de senaste 5 åren om man ser på våra måste-kostnader och att vi reser några gånger om året. Det gäller att leva smart så får man råd med mer än vad man tror.

Det verkar som om min fru inte vill sluta jobba helt, mest pga att hon inte vet vad hon ska göra, medans jag har ett jobb som inte går att “jobba på timmar”, utan det är ofta långa projekt som man vill hyra in mig för. Detta är jag inte så sugen på, så det blir nog till att jag slutar jobba tvärt när den dagen kommer. Kommer antagligen att starta en enskild firma eller liknande om nån behöver hjälp med hantverkande eller liknande, är ganska händig av mig och vill inte vara helt sysslolös.

Vi kommer antagligen att spara ihop minst ett års utdelningar i buffert innan vi gör något, samt köpa in dyrare kapitalvaror som vi kan tänkas behöva. Värmepumpen på huset sjunger på sista versen, så den behöver vi byta med. Har man ingen fast inkomst är det ju bara att glömma att gå till banken. Man blir betydligt mer sårbar på det sättet, och din SGI är 0 och inget, så inga pengar från samhället mer än barnbidraget.

/