Jag börjar tycka de här trådarna är mer och mer inskränkta, ganska skitnödiga faktiskt ![]()
Det är som om ni är rädda för att verka lata, slappa, dekadenta.
Fatta… Det är FIRE. Man kan göra precis vad man vill. Man behöver inte tänka framåt om man är anställningsbar eller oroa sig för att man tappar sina skills. Man kan göra vad man vill utan att tänka på ROI eller om det ger en vettiga kunskaper.
Med FIRE blir det ett överflöd av tid. Tiden blir billig och man kan slösa bort den utan att det gör något. Man behöver inte stressa och tänka “nu har jag två timmar här att göra det jag tycker är kul, för i morgon måste jag upp tidigt och jobba.” Man kan lägga en hel dag på bygga de där strömbrytarna som nämndes ovan utan att det finns någon annan poäng mer än att tiden går. Det gör ingenting om maintenance-fönstret för spelet man tänkte spela råkar vara just nu, för man kan lika gärna lira det i morgon i stället—om man känner för det. Kanske vill man då i stället göra något helt annat. Det spelar ingen roll.
Jag lägger mest min extratid på massa dumma helt onödiga saker nu som jag aldrig hade slösat tid på när jag jobbade. Lagar mat, städar, sitter på balkongen och bara tittar på träden som susar.
Ibland har jag rätt tråkigt.
Hjärnan susar på avsevärt mindre än förr när jag bara gick och funderade på jobbet hela tiden när jag var hemma. Det tar ett tag att stänga av det där.
FIRE för mig handlar om att få loss all den där tiden så man slipper gå och oroa sig att man slösade bort en timma här där man kunde gjort något kul. Eller slösade bort hela dagen eller kanske hela veckan.
Man behöver inte stressa med att fixa tvätten nu för att i morgon hinner man inte. Man kan göra det i morgon i stället och göra något kul idag som man plötsligt känner för.
Saker kan få vara lite som de är.