Jesper, FIRE vid 50 (Angaudlinn) gäster nästa vecka| Vad borde vi fråga honom?

Inte en bok, nåt ännu bättre :grin:

2 gillningar

Vad och när tar du ut från ditt sparade kapital, börkan på året eller varje månad i slutet/ början på månaden?
Samt ombalanserar du och hur ofta?

1 gillning

Jag har en etisk fråga jag själv funderat över.

Under min uppväxt präntade mina föräldrar in devisen “Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov”; att den som är kapabel ska arbeta för samhället efter sin allra bästa förmåga och betala skatt för att resurserna ska räcka till dem som inte är kapabla att ta hand om sig själva.

Själv ser jag absolut problem med den devisen och dömer inte alls den som väljer att inte jobba så mycket som den skulle ha förmåga att göra. Har du reflekterat kring samma fråga innan du tog beslutet att sluta? Huruvida du skulle ha någon moralisk skyldighet att fortsätta arbeta efter din förmåga?

1 gillning

Karl Marx ?

4 gillningar

Urprunget verkat omtvistat, och är nog äldre än Marx, men användes av Marx.

Mer läsning i den riktningen, om du är intresserad:

2 gillningar

Har du betalt någon för att hjälpa dig att räkna på sin ekonomi, tex hur sin ekonomi blir vid pension?
Hur ska man veta att man räknat rätt / tänkt rätt? man vill inte blir sittandes som pensionär och ha jättetunt med pengar, för att man ”levt livet” när man egentligen var i arbetsför ålder

Hur mycket stör sig han på när folk särskriver/stavfel/språkfel?, språkpolis som han är, kan man få höra lite av hans perspektiv på det kanske.

3 gillningar

Ok att fritt omformulera följande frågor.

William Bengens 4% regel är central inom FIRE-rörelsen. Hur avviker din allokering från den Bengen rekommenderade i sin studie, och hur motiverar du det?

Bengen uppdaterar nu efter många år sin studie. Ny bok släpps i början av augusti. Hur ställer du dig till den nya uppdaterade allokeringsrekommendationen? Några huvuddrag finns exempelvis här:

https://www.investors.com/etfs-and-funds/retirement/four-percent-rule-for-retirement-new-withdrawal-rate/

Hm :face_with_raised_eyebrow: jag tror tryckfelsnisse var framme i artikeln i stycket om börsvärderingen. Det står (min fetstil)

” Given these conditions, he suggests that a reasonable starting point for withdrawals today would be between 5.25% and 5.5%. While this is lower than the historical average withdrawal rate of nearly 7%, Bengen acknowledged that “you’re giving up a lot, but those are the circumstances we face.”

Där de måste mena yield eller return alltså avkastning från börsen eftersom artikeln handlar om 4,7% safe withdrawal rate och med modifierad allokering.

Blir nog att köpa boken :sweat_smile: @janbolmeson kanske kan vara ett bra boktips för avsnitt och eventuell intervju med Bengen a la Nick M så vi i Camp Fire :fire: också får vårt lystmäte :joy:

4 gillningar

”Men vad ska du göra när du slutat jobba?”
”Jag ska tillbringa all min tid med att läsa, lyssna, skriva och vlogga om att inte jobba.” :sweat_smile:

6 gillningar

När kör vi en meet & greet i Stockholm? Måste finnas en hel del RT-läsare i omnejd.

1 gillning

Jag tycker att ni ska fråga Jesper hur mycket totalt kapital han äger, eftersom han aldrig fått den frågan förut och säkerligen är enormt sugen på att berätta! :sunglasses::smile:

Nä… skämtåsido…

• Jag undrar över den mentala delen i att gå från “spara” till “spendera”. Framför allt att resan mot målet på något sätt är över. Finns det en tomhet? Är det lätt att drabbas av snåljävulen när avkastningen ska spenderas?

• Vad har varit den största baksidan med FIRE-livet? Väntat eller oväntat?

• Har du ändrat strategi i något avseende i förhållande till den initiala planen, utifrån insikter du fått efter att ha levt FIRE en tid? Jag syftar både på ekonomiskt, men även i hur du lever ditt liv?

10 gillningar

Har ditt perspektiv på tid ändrats sedan du gick fire och i sådant fall hur har det ändrats?

Hur ser din uttagstrategi ut?

Mår du bättre sedan fire?

Många verkar vara förvirrade på forumet och tro att man bara kan skapa mening och syfte genom arbete. Hur skulle du säga att du skapar mening och syfte i vardagen?

Vilka drömmar ska du uppfylla härnäst?

:fire: Lycka till och må bra Jesper :fire:

5 gillningar

Jag blir lite nyfiken på hur banken reagerar när man går från ett liv med lön till att det helt plötsligt inte kommer in mer pengar på kontot. … utan istället gå ut.
Banken gör ju koll varje år, har dom hört av sig eller “förvarnade” du banken nått?

9 gillningar

Intressant. Och även andra aktörer om det finns exempel. Själv skall jag byta till elbil i höst eller till våren och funderar på reaktionen vid ev. leasing när man inte har någon anställning längre.

Olika tankar och ställningstaganden kring bostad innan, inför och efter FIRE. Boendeform, boyta, läge, flytta, bolån, skuldfrihet, trygghet, etc. Frihet, möjligheter och begränsningar ur flera aspekter.

Kanske någon form av “alternativintäkt” av att både planerat och spontant kunna göra precis vad man vill och är intresserad av när man vill och då “hemma”. Besparing av kostnader, tid, planering, resor/transport, utrustning, kanske lokal, etc. Men även ur aspekten minskat “bök och stök”.

1 gillning

Du lär inte kunna leasa.

Passa på att fixa allt sådant här innan noll-inkomsten syns på kreditupplysningen (innan nästa deklaration/skattebeslut), helst innan du sagt upp dig. Leasing, hyresrätt, telefonabonnemang, kreditkort, bolån, osv. Allt som kan bli utsatt för en kreditupplysning.

Finns trådar om detta om du vill läsa mer.

2 gillningar

Misstänker att det kanske kan bli så ja. Skall ta upp saken med bilfirman när det blir så dags men har inte bestämt än om det blir köp eller leasing.

Kommer heller inte att synas någon noll-inkomst förrän efter nästa års deklaration och jag har funderingar på att starta upp pensionerna inom något/några år. I övrigt har vi inga behov av krediter och skulle det behövas inkomst för t.ex telefonabonnemang får vi ta det på hustrun som precis blivit pensionär på riktigt (även ekonomiskt).

1 gillning

Vad blev inte som du hade tänkt dig/planerat? Kan vara både positivt oxh negativt

2 gillningar