Jesper, FIRE vid 50 (Angaudlinn) gäster nästa vecka| Vad borde vi fråga honom?

Lust o länka? Jag är söktrött…:blush:
Tack på förhand :hugs:

Många verkar undra hur man ska fördriva tiden.
En icke-fråga där mig med Asperger ((lång)tråkigt - vad är det för något?)

Jag undrar mer, har du hittat något nytt intresse? Något nytt du känner att du vill utveckla/utforska? Jag tänker, att har du kommit så här långt på din resa kanske du har funnit något du inte tänkt på/ haft tid att tänka på tidigare?

2 gillningar

Passa på att göra ett avsnitt med den andre Jesper, 50(?) år som också gått FIRE och också dykt golfbollar :slight_smile:

Största skillnaden mellan dessa bägge hjältar verkar vara att den ene dricker te och den andre dricker kaffe. :slight_smile:

326. Fire-intervju: Jesper | Från socialbidrag och golfbollsdykande till ekonomiskt frihet - Rikedom bortom pengar / Ekonomisk frihet (FIRE) - RikaTillsammans Forumet

7 gillningar

…och råttan, glöm inte råttan! :rat: :eyes:

2 gillningar

Har inte läst tidigare svar i tråden.

• Vad är största skillnaden i känsla och praktiskt i din vardag nu jämfört med första månaderna efter att du gick FIRE?
  • Hur går det med Youtubekanalen? Vilka är dina favoritavsnitt därifrån?
  • Du jobbade inom Svenska Kyrkan om jag minns rätt. Är du fortfarande engagerad där på något vis? Hur känns det jämfört med när du jobbade där?
  • Finns det något som du saknar från tiden då du inte var FIRE? Något du saknar så mycket så att du funderat på att börja jobba igen?

Jag tycker att FIRE-intervjuer är inspirerande men har inte det som konkret mål själv och tror nog aldrig att det kommer bli så för egen del. Har för mycket saker i mitt liv (som jag inte är beredd att göra avkall på) som kostar pengar. Men när jag lyssnar på Jesper så blir jag alltid lite sugen på att prioritera om…

1 gillning

Telefonab: inga problem.
Elnätsavtal: krävdes deposition på 5000 kr (eller var det 8000 kr?) i 6 mån, sen fick jag pengarna åter
Sophämtning: inga problem
Vatten/avloppsavtal: inga problem
Elavtal: inga problem
Bredband: beror på operatör, men flera tar betalt i förskott så det brukar inte vara ett problem
Kreditkort: var inga problem hos några få, men behövde skicka in fler papper, men många totalvägrar
Bolån: de flesta säger nej, men private banking hos de större bankerna liksom Avanza går bra efter lite lirkande
Leasing: ej provat, men skulle tro att det skulle bli problem med många, men om ex SEB är leasingbank, så går det nog lösa via private banking-avdelningen

(Ovan är egna erfarenheter efter utflytt från Sverige, men med fortsatt betydande närvaro i Sverige, ifall det makes sense, har hur som inget kreditbetyg)

2 gillningar

När jag var “FIRE” ett drygt halvår så frågade någon på skatteverket mig var jag fick min inkomst ifrån.

Det var ingen konst att svara, men lite märklig stämning att bli ifrågasatt. Både för mig och hon som frågade, tror jag. Det är ju egentligen en privatsak.

Har Angaudlinn fått liknande frågor i något sammanhang? Tror det har varit uppe i vloggen i något avsnitt, men saker kan ju ha skett sedan dess.

1 gillning

I vilket sammanhang kom frågan?

Skatteverket är skyldiga att veta i mycket noggrann detalj var du får din inkomst ifrån? Det är liksom den myndighetens uppgift?

Det var något angående min dåvarande f-skatt. Jag var i “uppstartsfas” och när jag då inte redovisade några intäkter undrade de hur jag betalade mina utgifter.

Ja det förklarar ju det. Jag trodde fria näringslivet innebar att man skulle slippa sådant. Men efter några samtal med SKV och andra myndigheter har jag lärt mig. Företagare är bland det minst fria man kan vara.

2 gillningar
  1. Om det mot förmodan inte skulle funka med hans FIRE-plan (att kapitalet av nån anledning inte skulle räcka) eller om det inte skulle kännas rätt framöver (tex att efter några år inte känns som att detta var vad du trodde) - har han någon plan/idé på vad han ska göra? “Om X händer, då tänker jag att jag gör Y eller Z”? Jag tänker att det kan vara svårt att vara anställningsbar när man närmare sig “normala” pensionsåldern om man skulle behöva få in mer inkomster.

2. Hur var Jesper som ung kring ekonomi? Har han alltid varit sparsam eller har det ekonomiska intresset och tanken med FIRE vuxit fram, tex som följd av motivation? (“Jag ska fan inte jobba tills jag blir 65!” :sweat_smile:)

5 gillningar

Har Jesper stött på någon avundsjuka? Och hur yttrar den sig i så fall?

2 gillningar

Hur klarar han av att ta ut (dvs sälja) på sina indexfonder. Och gör han det varje månad, en gång per år eller hur har han lagt upp det? Jag tycker det är stört omöjligt att sälja för att jag skulle behöva pengar. (nu är jag inte riktigt FIRE men ändå)

2 gillningar

Supertack för alla frågor! :slight_smile:

Vi spelade in igår och många av dem fick vi med. Tror även vi kan klippa in svar på de frågor vi inte hann med, eller hur @angaudlinn?

1 gillning

Nu är jag lite sen på bollen. Men, finns det något i efterhand du ångrar att du inte satte pengar på? Typ, jag hade hellre köpt den där hemmabion då, och uppnått mitt sparmål senare. Eller jag hade hellre varit pappaledig två månader till, och jobbat mera senare istället? Jag funderar mycket kring balansen att konsumera/vara ledig nu som ung och då barnen är små, eller att spara för senare behov :thinking:

Det kändes som tiden gick fort igår och att det säkert blev halva svar ibland. :sweat_smile: Sedan hänger jag nog inte med på vad du menar med att klippa in, men jag är kanske lite FIRE-trög pga ledighetstristess och understimulans utan ett åtta-till-fem-jobb att hålla mig alert. :crazy_face:

1 gillning

Hemmabion fanns på plats och jag var föräldraledig långt mer än genomsnittspappan med båda barnen, så egentligen inte faktiskt.

Sedan hade jag säkert mått bra av att säga nej till saker både på jobbet och privat genom åren, men man lär då länge man lever också och just FIRE-tanken kom efter detta. :grinning:

1 gillning

Tack för att du tog dej tiden att svara! Kul att höra att prioriteringarna hållit i sig :blush: Har själv val jag ångrar nu i efterhand, men det är alltid lätt att vara efterklok. Ser fram emot podavsnittet!

1 gillning

Kul att han ska gästa igen!!

Om du hade vetat det som du vet idag om hur man når FIRE och upplevelsen av hur det är ett leva enligt FIRE redan i 20-års åldern (20-30) hade du jobbat/sparat/levt annorlunda för att nå det snabbare tror du?

Edit: såg att ni redan spelat in. Fan då. Ser fram emot avsnittet!

1 gillning

Det är en svår fråga, för ingen kan leva om sitt liv. Vissa saker skulle jag säkert gjort annorlunda, men det skulle å andra sidan påverkat andra beslut och till slut hamnar man vid den gamla tanken om att en fjärils vingslag här kan starta en tornado på ett annat ställe i världen.

Så, ja och nej, är väl svaret då… :sweat_smile:

1 gillning