Vilken tid går han upp på morgonen? Och är det skillnad på upplevelsen av helg vs vardag när man lever i en lördag-hela-veckan state of mind?
@angaudlinn märker av vilken dag det är för börsen är ju inte öppen på helgerna, och när han loggar in på Avanza för 20:e gången den dagen så påminns han igen om att det är lördag och livet börjar inte igen förrän måndag kl 9. ![]()
Lördag hela veckan vore en verklig mardröm.
Grundproblemet är att hon inte kan jobba deltid om hon vill det.
Är det lördag imorgon? ![]()
Jag ser egentligen inte dessa två synsätt som motpoler. Man kan ju välja att arbeta med det man tycker är intressant och älskar att förkovra sig i. Jag skrev också det längre ner att jag undrade om han kan tänka sig arbeta igen om han finner rätt förutsättningar.
Att stilla sin nyfikenhet är en egenskap jag håller högt för det håller en ung och driven.
Jag tror inte att man är skyldig någon något och jag tror inte på att det finns något ”samhällskontrakt” som man måste följa. Man gör som man själv vill med sitt eget liv. Jag tycker bara det är synd när bra människor väljer att ställa sig utanför arbetsmarknaden när det finns så mycket att bidra med. Därav min fråga om han kan tänka sig en ny karriär om det råder rätt förutsättningar (skivbutik eller skriva FIRE-bok tex).
Sen när det kommer till skatt så kommer den ändå förändras om inkomstskatten inte räcker till (tex om AI leder till hög arbetslöshet). Då kommer skatterna höjas på tex fastigheter och kapital för att bibehålla den välfärd vi har. Pengarna ska in på något sätt.
Jag skulle vilja veta hur det går med musikskapandet nu när han har mer tid.
Passar på att slänga in ett gäng frågor till Jesper:
Vad skulle behöva hända för att din FIRE-plan faktiskt skulle misslyckas?
Hur har din syn på risk förändrats efter att du nådde FIRE?
Vilka utgifter ger dig högst livskvalitet per krona?
Vilken ekonomisk övertygelse har du idag som majoriteten av FIRE-rörelsen sannolikt inte håller med om?
Sist men inte minst, om du skulle komponera en Pizza “By Design” vad finner vi för delikatesser på den?
Personligen tycker jag Jesper bidrar väldigt mycket till samhället bara genom sin YouTube-kanal som är väldigt bildande.
Kommer du att släppa dina avsnitt som pod?
Jag lyssnar hellre än tittar, alltså inget emot dig
utan generellt.
Jag är nyfiken på hur han upplever att hans relationer förändrats och om han har behövt navigera det på ett annat sätt efter FIRE (som att synka förväntad pensionsdatum med livspartner).
Upplever att många av de FIRE trådar som startas på forumet fokuserar på kalkylen (såhär mycket pengar har jag, förväntad avkastning etc.). Vore intressant att få feed-back på hur mycket plats detta tar när teori har blivit praktik ![]()
Massa detaljer om hur han gjorde matten, antaganden om budget,avkastning, hur han investerar pengarna, hur hansbuffer funkar mm
Vad skulle du säga är de största skillnaderna/fördelarna, förutom åldern, att gå i FIRE jämfört med att jobba lite längre och gå i pension ett antal år före riktåldern?
Har han någonsin tänkt på att donera en del av kapitalet till oss lite fattigare här, bidrag till samhället.. typ Pankman & company
Med vänliga hälsningar
Fattig-Pankman
Hur vet man när och hur man kan ta fire? Jag fattar fortfarande inte? Hur mycket pengar behöver man? Ska man ha besparingarna på börsen efter fire och leva på (den eventuella) avkastningen? Eller ska man leva på sparkapitalet tills pensionen kickar in? Så många frågor… ![]()
Följa lagen?
Låter för övrigt som att bortom lagen (som är rätt uppenbar) att avsnittet “Michael Munger on Obedience to the Unenforceable”, poddavsnitt på EconTalk, skulle kunna vara en välspenderad lyssningstimme om du är villig att låta kloka och välformulerade, nyanserade tankar i en dialog mellan två ekonomiprofessorer utmana din världsåskådning.
TLDR; Frihet kräver ansvar. Sociala normer, inte lag, bär upp vår civilisation.
Var aldrig die with zero intressant som alternativ för att trappa ner/checka ut tidigare? Har ett svagt minne att du sa på yt att du ville ha stabiliteten för barnens skull, men ponera att de redan hade flyttat hemifrån?
Kanske lite väl basic fråga men vad betyder användarnamnet egentligen och hur kom du fram till det? Jag googlade det hela och det är alltså något från språket sindarin (?) och musik och en järnmaskin?
Jag trodde jag var någorlunda intellektuell men detta verkar ju vara på en helt annan och högre nivå!
Det tas upp i ett av de tidigare avsnitten han har gästat ![]()