Så du tittade inte på det avsnittet gissar jag på?
![]()
Fråga honom varför han är the ![]()
Förklara det här med när det är ok att ta studielån egentligen. ![]()
Mvh
Pizza & beer lover
Vad skulle du göra annorlunda om du hade haft dubbelt så mycket kapital och därmed möjligt uttag?
Har du i efterhand i något avseende känt dig begränsad? Att du fått feeling på något men sedan tänkt att “det där har jag inte råd med”.
Detta grubblar jag själv över även om det säkert är helt irrationellt då jag alltid varit nöjd med så lite.
Att man riskerar att känna sig lite låst om man inte lyckas välja rätt nivå från början.
Vilka är de största skillnaderna i livet nu mot hur det var för ett år sedan?
Något som känns extra bra/bättre än du trott, och vad är du mest missnöjd med i din FIRE-resa?
Har språkpolisådran eskalerat en aning?
Kan du inte utmana Jan på en fattigvecka? Hitta ett format han går med på. Sen kör ni ett avsnitt om det? Please! ![]()
Inför jobbslut och FIRE fokuserar man ofta på nedsidan och riskerna. Vad händer om börsen rasar 50% där nedgången inleds just den måndag morgon där du för första gången inte går till jobbet? Den akuta faran med maximalt dålig tajming är nu förbi för dig efter två relativt goda börsår.
Har du räknat och funderat något på andra änden av rimliga utfallet? Dvs säg att börsen ger 15% om året i snitt kommande 5 åren från idag. Kommer det påverka ditt liv och årliga uttag på något sätt?
När kommer transkriberingen ?
Frågar åt en vän som varken lyssnar på poddar eller tittar på video.
I podden nämner Jesper ofta att han gillar att laga mat, så, vilka är top tre recepten för vardagsmat? ![]()
Som bonus får han gärna para ihop rätterna med passande musikalbum. ![]()
![]()
Sen, vilken var första skivan han köpte? ![]()
Frågeförslag. Eller rättare sagt, förslag på punkt att belysa
- När får vi en fullständig genomgång av hans synth och elektro-park? Här ser jag fram emot minst 1 timmes avsnitt
- Kan vi få höra några smakprov på musiken han skapar.
AI? Usch! ![]()
Det är lite utanför kanalens ämne, men jag tänkte göra en studio tour och hiva upp på min andra kanal, alternativt på FpS, men utan att avisera kreti och pleti som inte bryr sig. Så håll ut. ![]()
Har alla glömt hur sökmotorn funkar? ![]()
(även om mitt Spotifyhat gjorde att jag plockade ner 95% därifrån i höstas. Men det finns ju lite här och där trots allt…)
Finns det ett samhällskontrakt enligt dig och i sådana fall, hur ser det ut?
Med tanke på att han gick fire precis vid krasher osv.
Så är frågan om pga den dåliga timingen, om han har behövt leva snålare än planerat.
Vilka krascher tänker du på?
4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Bryter FIRE mot ”samhällskontraktet”?
Jag har hört dig beskrvit tidigare, men skulle vilja be dig att förtydliga några saker kring hur du la upp din strategi för din ekonomi innan och efter du har slutat jobba. Jag hänger nämligen med mycket bättre när jag får se konkreta räkneexempel!
Skulle du vilja beskriva följande:
-
Nedtrappningen och portföljen: Kan du berätta igen hur du praktiskt gick tillväga när du började trappa ned ditt sparande? Hur planerade du den här övergången, och hur såg fördelningen (aktier kontra räntor) ut i din portfölj innan respektive efter nedtrappningen?
-
Uttagsplanen: Hur ser din plan ut för att ta ut pengarna i dagsläget? Vilka konton eller tillgångar plockar du ifrån först?
-
Exempel med siffror: Skulle du kunna beskriva både punkt 1 och 2 med ett skriftligt sifferexempel? Det hade hjälpt mig enormt mycket för att förstå matematiken och logiken bakom!
Stort tack på förhand för att du delar med dig av din kunskap och dina erfarenheter!
Kommer det inte upp som fråga i avsnittet så återkommer jag gärna här i textform. Håll ut! ![]()
Kanske inte direkt krash. Men en umpa lumpa som fick börsen och går ner mer än covid kraschen. Kraschande dollar och eu anti usa inställning.
Inte direkt ett läge man känner för att slösa på besparingar
Givet att det hade varit ekonomiskt möjligt; skulle du ha valt FIRE om du var 20 år gammal? 25? 30? 35?
Vore tidig FIRE enbart bättre, och om inte - vad värdesätter du med något/några år i arbetslivet?
Den gängen vände ju börsen på en femöring, så även vid uttag var det helt problemfritt. Även under en längre period är det mindre belopp man tar ut, så den stora majoriteten av de investerade medlen påverkas ju inte.